2020-02-23    
Név:
Jelszó:
  
Regisztráció
Fórumaink
Olvasói levelek (5)
Kiadja:
Magyar Jazzkutatási Társaság
1023 Budapest, Lukács utca 4.
Főszerkesztő:
Simon Géza Gábor
06-30/736-3358

Alapítva: 1995. január

2011 mérleg és közhasznúsági jelentés:
2011_merleg_khjel.pdf

A Magyar Jazzkutatási Társaság a jogszabály adta lehetőségekkel élő támogatói jövedelemadójuk egy százalékát utaltatták át egyszámlánkra. Az összeget jelen kiadvány költségeihez használtuk fel. Köszönetet mondunk mindazoknak, akik bennünket és ezzel lapunkat támogatásra érdemesítették.

1998-01-01 • Matisz László
SZEMZŐ TIBOR: RELATIVE THINGS

Szemző Tibor: Relative Things

 

Szemző Tibor - zene, beszédhang, fuvolák és más hangszerek
Magyar Péter - dobok
Tóth Tamás - basszusgitár
Soós András - hangok
Fodor Ildi - hangok
Gőz László - harsona
Fekete Kovács Kornél- szárnykürt
Tihanyi Gellért - basszusklarinét
a WHF Strings
Liu Zhixian
- hangok

valamint ismeretlen taiwani asszonyok és kenyai gyerekek egy elhagyott táborból

* Leo Records - BAHIA *, 1998

Rég hallottunk róla. Bár sohasem tartozott azon muzsikusok közé, akik reflektorfényben vannak, a nyolcvanas évek elejétől a legigényesebb, és az új zene iránt legfogékonyabb réteg jegyzi a nevét. A zene, a hangzás, az asszociáció, a zene lényegi struktúrája, a zenében megbúvó filozófia iránti szenvedély, talán alázat teszi különccé. Szemző Tibor elsősorban nyughatatlan, alkotó, öntörvényű, gyakran kísérletező művész benyomását keltheti. Saját szerepét általában alárendeli a zenének, így csak másodsorban hangszeres - eredetileg fuvolaművész. Együttesei - köztük a 180-as Csoport - élén épült be a kortárs magyar zene elit szférájába, melynek ő sohasem volt akadémikus tagja. Tehát nem úgynevezett komolyzenész, de nem is elvont jazz-zenész, vagy divatos szóhasználattal élve world music irányultságú, hanem - minden skatulya nélkül - egyszerűen kortárs zenész. Szinte magányos hős, aki megfoghatatlanságánál fogva mindent a saját észjárásán és érzékein keresztül fogalmaz meg. (Nem sokan merik ezt...) Az 1994-97 között rögzített zenedarabok, a “Relatív dolgok” is a járatlan utakról származnak. Ezeken az opusokon is áttűnnek valamelyest az ifjúkori nagy hatások, például Steve Reich, vagy John Cage artikuláció mentes struktúrái, itt is jelen van még a lebegés, a repetatív-, vagy a minimalzene, de már csak idézőjelben. A CD-n hallható zeneszámok kevésbé fegyelmezett interpretációk, oldottabbak melegebbek, mint a cirka két évtizedes irányzatok. A filozófiai tartalomra vonatkozó igényesség már nem érzelemmentes formában fogalmazódik meg, sőt helyenként a kompozíció hatását keltik - ez korábban meghaladott dolognak minősült. Ezek az árnyalatnyi változások Szemző “válogatott hangfokain” azt sugallják, hogy aki eddig csak érzékelte, vagy értelmezte a szerző munkáit, ezentúl alkalma lehet élvezni is azt.

Gramofon, 1998