2020-04-08    
Név:
Jelszó:
  
Regisztráció
Fórumaink
Olvasói levelek (5)
Kiadja:
Magyar Jazzkutatási Társaság
1023 Budapest, Lukács utca 4.
Főszerkesztő:
Simon Géza Gábor
06-30/736-3358

Alapítva: 1995. január

2011 mérleg és közhasznúsági jelentés:
2011_merleg_khjel.pdf

A Magyar Jazzkutatási Társaság a jogszabály adta lehetőségekkel élő támogatói jövedelemadójuk egy százalékát utaltatták át egyszámlánkra. Az összeget jelen kiadvány költségeihez használtuk fel. Köszönetet mondunk mindazoknak, akik bennünket és ezzel lapunkat támogatásra érdemesítették.

2006-09-10 • Simon Géza Gábor
MAGYARORSZÁGON ISMERETLEN: HARMATI SÁNDOR ZENESZERZŐ

Még a legedzettebb, a jazzkutatásban évtizedek óta tevékenykedő kutatókat is érhetik vaskos meglepetések a huszadik század magyar vonatkozású jazzeseményeiből. A CD-k előadóinak és szerzőinek rutinellenőrzése a lehető legmindennapibb és legidőigényesebb feladat; megtalálni a magyar vonatkozású felvételeket, tudás, rutin és nem kis szerencse kérdése. Utóbbiról mondotta néhány évtizeddel ezelőtt Rainer E. Lotz, a kíváló német jazztörténész, amikor megkérdeztem egy valószínűtlenül ritka, az 50-es évek elejéről származó magyar jazz reklámlemez megtalálásáról: “Az isztambuli bazárban is úgy működtek a szemeim, mint más hasonló alkalmakkor: tágra kerekedve a sellaklemezeket keresték. Így találtam rá a Martiny együttes gramofon lemezére is.” A rutinellenőrzés során akadt meg az én szemem is Deborah Brown 1989-es svéd CD-jének adatsorán. Szerző: Harmati Sándor. Beletelt néhány hétbe, amig kiderült néhány adat a Bluebird of Happiness című dal szerzőjéről.

Harmati Sándor 1892. július 9-én született Budapesten, és igen fiatalon, 1936. április 4-én húnyt el a New Jersey állambeli Flemingtonban. Pályafutását hegedűsként kezdte, vonósnégyesekben muzsikált. 1923-ban New Yorkban, 1925-ben Genfben volt első hegedűs, amikor előadták Ernest Bloch Quintette pour piano et corde No.1 című kompozícióját. Az 1925/26-os évadban az akkor megalakított Omahai Szimfonikusok karmestere lett. 1927 június-júliusában a frankfurti Zenei Nyár keretében számos huszadik századi darabot vezényelt, így Aaron Copland Music for The Theater és Henry F. Gilbert The Dance In Place Congo, Op.15 című kompozícióját. Az utóbbi koncerten szerepelt Bartók Béla is, aki I. Zongoraversenyét Wilhelm Furtwängler vezényletével adta elő. Mint a fenti néhány adat és levelezése -- többek között Serge Koussevitzky-vel és Arnold Schönberggel -- is mutatja, Harmati Sándor korának elismert muzsikusa volt.

A Bluebird of Happiness első hangfelvételei operai tenorokkal készültek. Elsőszámú népszerűsítője Jan Peerce, ő énekelte a világhírű Radio City Music Hallban is, amelynek zeneigazgatója a magyar Rapée Ernő volt. A Bluebird of Happiness-ből az első jazzfelvételt 1948. június 25-én Art Mooney big bandje a Metro-Goldwyn-Mayer lemezrészlege számára készítette. Ennek nyomán Torontóban adták ki a darab kottáját, amelyet a kottaborítón a darabot előadó Art Mooney fotójával népszerűsítettek.

Kereken tíz esztendő múlva Betty Carter énekesnő ifjú oroszlánokból álló csapattal rögzítette a Bluebird of Happiness-t: Kenny Dorham, Ray Copeland (trombita), Melba Liston (pozan), Gigi Gryce, Jimmy Powell (altszaxofon), Benny Golson (tenorszaxofon), Sahib Shibab (baritonszaxofon), Wynton Kelly (zongora), Sam Jones (bőgő), Specs Wright (dob) játszottak a teljesen ismeretlen Peacock lemezlabel által kiadott LP-n. Az újrakiadást viszont már az Impulse! finanszírozta, amikor What A Little Moonlight Can Do címmel ismételten piacra dobta Betty Carter felvételsorozatát.

A bevezetőben említett Deborah Brown felvételen a Sandvik Big Band játszik. A svéd Four Leaf Clover producere Lars Samuelson volt, aki 1972 augusztusában a Small World, majd 1978 januárjában a Belsta River című CD-ket Szabó Gáborral kiadta.

Harmati Sándor rövid pályája mind a klasszikus zene, mind a jazz területén további figyelmet és kutatást érdemel.

Copyright www.jazzkutatas.eu 2006