2020-08-15    
Név:
Jelszó:
  
Regisztráció
Fórumaink
Olvasói levelek (5)
Kiadja:
Magyar Jazzkutatási Társaság
1023 Budapest, Lukács utca 4.
Főszerkesztő:
Simon Géza Gábor
06-30/736-3358

Alapítva: 1995. január

2011 mérleg és közhasznúsági jelentés:
2011_merleg_khjel.pdf

A Magyar Jazzkutatási Társaság a jogszabály adta lehetőségekkel élő támogatói jövedelemadójuk egy százalékát utaltatták át egyszámlánkra. Az összeget jelen kiadvány költségeihez használtuk fel. Köszönetet mondunk mindazoknak, akik bennünket és ezzel lapunkat támogatásra érdemesítették.

2006-08-20 • Retkes Attila
DZSESSZMOZAIKKOCKÁK
A Hungarian Jazz History sorozat
Binder Károly zongoraművész-zeneszerző, a Vukán György nevével fémjelzett Super Trio, valamint a legendás harmonikaművész, Tabányi Mihály albumával folytatódik a Hungarian Jazz History című hanglemezciklus. A Hungarotonnál megjelenő, eddig tizennyolc kiadványt magába foglaló sorozat elsődleges célja, hogy képet adjon az 1950 és 1989 közötti magyar dzsesszprodukciókról.
A Hungaroton Records fontosnak tartja, hogy elérhetővé tegye, korszerű hanghordozón megjelentesse az archívumában rejlő kincseket – mondta kérdésünkre Hollós Máté, a kiadó igazgatója. Ennek jegyében indították el a kilencvenes évek közepén a Magyar költők című irodalmi sorozatot, az Echo című klasszikus zenei válogatást, illetve a Great Hungarian Voices című, a múlt század nagy magyar énekművészeire emlékező szériát.

Ebbe a sorba illeszkedik a Hungarian Jazz History is, gondozója, Simon Géza Gábor dzsessztörténész évtizedek óta megszállottan kutatja a műfaj magyarországi történetét. A sorozatban megjelenő dzsesszfelvételek szinte kivétel nélkül a "méltatlanul elfeledett" kategóriába tartoznak. Előadóikra, illetve a digitális technikával korszerűsített felvételeken hallható zeneszámokra csak az idősebb generációhoz tartozó rajongók vagy a műfajjal hivatásszerűen foglalkozók emlékeznek. Simon Géza Gábor korábban a Hungaroton archívumának is munkatársa volt, így mélységében ismeri a rendszerváltás előtt itthon monopolhelyzetben lévő hanglemezkiadó régi dzsesszlemezeit.

A válogatás szempontjai különbözők: a sorozat bizonyos darabjai egy-egy előadóművészről – például a dobos-ütőhangszeres Beamter Jenőről, a gitáros Kovács Andorról vagy a hegedűs Deseő Csabáról – festenek portrét, máskor egy-egy stílusirányzatot (ragtime, dixieland) vagy jellegzetes előadói apparátust (combo, big band) mutatnak be. Most még nehéz lenne megmondani, hogy hány lemezből áll majd a teljes sorozat, de Hollós Máté szerint a Hungarian Jazz History kiadása még évekig folytatható. Azt mindenképpen szeretnék elérni, hogy a dzsessz iránt érdeklődők teljesnek mondható vagy legalábbis nagyon árnyalt, sokszínű képet alkothassanak a műfaj elmúlt évtizedeiről, a dzsessz 1990 előtti magyarországi fejlődéséről.

A Hungarian Jazz History sorozat legújabb darabjai között található az idén ötvenéves zongoraművész-zeneszerző, Binder Károly Az örök visszatérés mítosza című albuma, amelyen jórészt a nyolcvanas években keletkezett kompozíciók hallhatók, többek között Ramesh Shotham indiai ütőhangszeres közreműködésével. A zongorista Vukán György, a nagybőgős Berkes Balázs és a dobos Kőszegi Imre zenekara, a Super Trio a nyolcvanas évek legsikeresebb, Nyugat-Európában is elismert formációi közé tartozott; Birthday Party Plus című lemezük jó áttekintés a húsz évvel ezelőtti Vukán-szerzemények színes világából. A felvételeken a fiatalon elhunyt legendás szaxofonos, Lakatos Ablakos Dezső játéka is felfedezhető.

Ugyancsak a közelmúltban jelent meg a Jazz Dance from Hungary című válogatás, amelyen az 1968 és ’85 között készült, könnyen befogadható, populárisabb dzsesszfelvételek kaptak helyet a Török Ádám vezette Mini zenekartól Pege Aladár együtteséig, a Dés László nevével fémjelzett Dimenziótól az Egyesült Államokban élő remek zongorista, Gárdonyi László Reggae for Zbiggy című számáig.
A sorozat legfrissebb darabja a magyarországi szórakoztató zene élő legendája, az idén 85. születésnapját ünneplő harmonikakirály, Tabányi Mihály előtt tiszteleg 1943 és 1962 között készült felvételek bemutatásával. Ebben a különös atmoszférájú – jórészt latinos hangzású kompozíciókat összegyűjtő – dzsessztörténeti panoptikumban Tabányi mellett olyan muzsikusokkal találkozhatunk, mint a később Párizsban híressé vált gitáros-hegedűs, Bacsik Elek; az említett Beamter Jenő és Kovács Andor vagy a zongorista Orosz János.

Magyar Hírlap, 2006. augusztus 20.