2020-11-25    
Név:
Jelszó:
  
Regisztráció
Fórumaink
Olvasói levelek (5)
Kiadja:
Magyar Jazzkutatási Társaság
1023 Budapest, Lukács utca 4.
Főszerkesztő:
Simon Géza Gábor
06-30/736-3358

Alapítva: 1995. január

2011 mérleg és közhasznúsági jelentés:
2011_merleg_khjel.pdf

A Magyar Jazzkutatási Társaság a jogszabály adta lehetőségekkel élő támogatói jövedelemadójuk egy százalékát utaltatták át egyszámlánkra. Az összeget jelen kiadvány költségeihez használtuk fel. Köszönetet mondunk mindazoknak, akik bennünket és ezzel lapunkat támogatásra érdemesítették.

2005-10-28 • Jávorszky Béla Szilárd
MAGYAR DZSESSZERT
Minden mű annyit ér, amennyit az utókor hasznosít belőle – fogalmazta egyik barátom nemrég epésen, és ha feltesszük a napokban Magyarországon is elérhetővé vált kettős magyar dzsesszválogatást, több szempontból is meglepetés érhet minket.

A CD-n és bakeliten egyaránt megjelenő Hungarian Jazz Anthology, illetve Blue Light című kompilációk ugyanis nem pusztán zenetörténeti dokumentumok, hanem a kortárs, dzsesszalapú elektronikus tánczenét játszó dj-k műsoraiban, illetve a táncparketten is megállják a helyüket. Aki nem hiszi, október 28-án a Műcsarnok Bisztróban mindezt élőben is megtapasztalhatja.

A londoni Cosmic Sounds kiadó évek óta ad ki hatvanas– hetvenes évekbeli kelet-európai dzsessztörténeti válogatáslemezeket. Szovjet, csehszlovák, keletnémet, jugoszláv, lengyel és bolgár után így jelent meg az első két magyar korong, melynek előzményszálai azonban messzebbre nyúlnak vissza.

Hungarian Jazz AnthologyA most Hungarian Jazz Anthology címmel napvilágot látott kompilációt eredetileg a kilencvenes évek végén a Jazzanova-féle JCR kiadó számára készítette az ismert német lemezlovas, Tom Wieland, de aztán a Jazzanova hamarosan dimenziót váltott és már nem ért rá ilyen idő- és energiaigényes kiadványokkal foglalkozni. Wieland a hatvanas évek dzsesszfelvételeiből szemezgető munkáját végül a Cosmic Sounds vállalta fel, és elég érdekes gyűjtemény keveredett belőle. Zömében Pege Aladár, Garay Attila, Deseő Csaba, Szakcsi Lakatos Béla különböző formációi, a Qualiton Ensemble és a Stúdió 11 kora-beli darabja hallhatók rajta, közé tűzve egy mából visszatekintő Grencsó Kollektíva-felvétel.

A másik korong (Blue Light) összerendezése viszont már a budapesti nu jazz/ freestyle színtér két meghatározó lemezlovasa, Keyser és Shuriken (azaz Mozsik Tibor és Vályi Gábor) érdeme. Ők inkább a hetvenes évekre fókuszáltak, és az akkori kínálatból elsősorban a bulijaikon is életképes, funk és brazil hatásossal kevert fúziós felvételekből szemezgettek. Több év „bakelitvadászat”, rendszerezés és forrásmunka-átrágás után a Kis Rákfogó, a Dimenzió, a Bergendy, a Panta Rei, a Mini, a Gonda Sextett, a Super Trió, Kovács Andor, illetve újfent Deseő Csaba és Pege Aladár egy-egy lendületesebb dokumentumát tartották érdemesnek egy CD-re összesakkozni. És ez a 68 percnyi anyag egyrészt remekül összeáll és megmozgatja az embert, másrészt különös és elgondolkodtató olvasata annak, hogy a mai partikultúrából tekintve valójában mi érdekes harminc évvel ezelőttről.Blu Light

Ezek a válogatáskorongok Angliában és Németországban még a nyár elején jelentek meg, az IndieGo jóvoltából pedig mostantól hazánkban is elérhetővé váltak. A hivatalos lemezbemutató bulit október 28-án este fél 9-től tartják a Műcsarnok Bisztróban és mint Mozsikék hangsúlyozták, az esemény kísérlet arra, hogy összehozzák a dzsesszkoncertek rajongóit és a műfajt főként lemezekről, dj-k mixeiből ismerő táncos lábú klubközönséget. Egyben várják a válogatásokon szereplő zenészeket. Az estet a Grencsó Kollektíva koncertje indítja, majd Keyser és Shuriken, valamint dj Suhaid igyekszik hajnalig ott tartani lemezeivel az érdeklődőket. A zenéhez illő látványról a Kiégő Izzók „fénylovasai” gondoskodnak.

Népszabadság, 2005. október 28.