2020-01-24    
Név:
Jelszó:
  
Regisztráció
Fórumaink
Olvasói levelek (5)
Kiadja:
Magyar Jazzkutatási Társaság
1023 Budapest, Lukács utca 4.
Főszerkesztő:
Simon Géza Gábor
06-30/736-3358

Alapítva: 1995. január

2011 mérleg és közhasznúsági jelentés:
2011_merleg_khjel.pdf

A Magyar Jazzkutatási Társaság a jogszabály adta lehetőségekkel élő támogatói jövedelemadójuk egy százalékát utaltatták át egyszámlánkra. Az összeget jelen kiadvány költségeihez használtuk fel. Köszönetet mondunk mindazoknak, akik bennünket és ezzel lapunkat támogatásra érdemesítették.

1972-04-01 • Csányi Attila
A REVIVAL MOZGALOM II.

Előző számunkban nyomon követtük a revival mozgalom megindulásának történetét, megvizsgáltuk stílusjegyeit.

Ezek után vessünk egy pillantást a műfaj legjobb együtteseire. Valamennyiük felsorolása lehetetlen, hiszen a világ minden részén nagyon sok revival jazzt játszó együttes működik. Azok közül mutatunk be néhányat, amelyek jazztörténeti szempontból jelentősek, nálunk is népszerűek. Később pedig azokkal a zenekarokkal foglalkozunk, amelyeknek lemezei nálunk is forgalomba kerültek.

Egyik legfontosabbnak a New Orleans-i "Preservation Hall" zenekart tekinthetjük. Ebben az együttesben a régi New Orleans veteránjai játszanak. A Preservation Hall (Megőrző terem) egy New Orleans-i jazzklub, amely szinte egyedül őrzi hamisítatlanul ennek a zenének a szellemét. Az a muzsikus kerülhet be a zenekarba, aki a legöregebb. Vagyis a Preservation Hall Jazz Band élő jazztörténet. Ez a tény különleges értéket ad minden egyes felvételüknek. Kid Punch Miller trombitás (1897-1971) néhány évvel ezelőtt panaszkodott a Down Beat riporterének, hogy még nem kerülhet be a zenekarba, mert túl fiatal.

A Preservation Hall eszmei irányítója George Lewis klarinétos. Játékával a "francia csoport"-ba tartozik. Maga az elnevezés nem a kreol hagyományokra, hanem előadásmódjára, a lebegő, sűrűn vibráló klarinéthangra utal. A "francia csoport" tagja többek között Johnny Dodds, Sidney Bechet, Albert Nicholas, Acker Bilk. Az utóbbi években a zenekar tagja volt DeDe Pierce, Kid Thomas Valentine (trombita), Jim Robinson (pozan), Billy Pierce (zongora).

A jazz még ma is aktív úttörői közül sokan méltatlanul háttérbe kerültek. Megfigyelhetjük például, hogy a dixieland együtteseknél csaknem mindig a fúvós hangszerek játékosai a népszerűbbek, divatosabbak, mint a ritmusszekció tagjai. Louis Armstrong vagy Kid Ory nevét mindenki ismeri, ugyanakkor Henry Red Allen vagy Jim Robinson szinte teljesen ismeretlen. A dixieland barátainak érdemes foglalkozniuk ezekkel a "kismesterekkel".

Jazzhiradó. A Benkó Dixieland Klub Tájékoztatója. 1972/4 (április)