2020-01-24    
Név:
Jelszó:
  
Regisztráció
Fórumaink
Olvasói levelek (5)
Kiadja:
Magyar Jazzkutatási Társaság
1023 Budapest, Lukács utca 4.
Főszerkesztő:
Simon Géza Gábor
06-30/736-3358

Alapítva: 1995. január

2011 mérleg és közhasznúsági jelentés:
2011_merleg_khjel.pdf

A Magyar Jazzkutatási Társaság a jogszabály adta lehetőségekkel élő támogatói jövedelemadójuk egy százalékát utaltatták át egyszámlánkra. Az összeget jelen kiadvány költségeihez használtuk fel. Köszönetet mondunk mindazoknak, akik bennünket és ezzel lapunkat támogatásra érdemesítették.

1972-02-01 • Csányi Attila
STAN KENTON BUDAPESTEN

A közelmúltban hallhattuk a Basie, az Ellington, a Dusko Gojkovic és a Clarke/Boland nagyzenekarokat. Ezek után óriási várakozás előzte meg Stan Kenton hangversenyét, ennek fő oka: Kenton a modern jazz egyik óriása, aki mindig külön úton járt és jár ma is.

Stan Kenton februárban lesz hatvan éves. Pályafutását a swing korszakban kezdte. Lokálokban zongorázott, kis és nagy együtteseknek hangszerelt, a negyvenes évek elején kiváló swingfelvételeket készített. Így maradt meg például 1941-ből a Tampico c. felvétel, June Christy énekével.

Néhány évvel később nagyzenakarával már saját elképzeléseit valósítja meg. A swingkorszak végén, amikor a legtöbb haladó jazzmuzsikus a bop felé fordult, Kenton megteremtette a progresszív jazz irányzatot.

Első alkotói korszaka az "Artistry" sorozat. Itt a modern szimfonikus zene hangzásvilága felé közelít, modern harmóniaépítkezése dominál, természetesen nagyzenekarra alkalmazva. Kenton és Pete Rugoló hangszerelései óriási feltünést keltettek. (Rugoló, Kentonhoz hasonlóan rendkívüli felkészültségű muzsikus, aki Darius Milhaud tanítványa volt.) Rugoló és Kenton találkozásának eredménye az Artistry in Rhythm című híres darab és még egy sor kiváló kompozíció. Ebben az időben a Kenton Big Band magját olyan hírességek alkották, mint Shorty Rodgers trombitás, Vido Musso tenor szaxofonos, Kay Winding pozanos, Shelly Manne dobos.

Második alkotói periódusában ("Innovations in Modern Music") Kenton távolodott a Jazz lüktető ritmusvilágától, nagylétszámú, vonósokkal kiegészített zenekarral kísérletezett. Ez időben a jazz fő árama már a coolnál tartott. Főbb kompozíciói a City of Glass és a Mirage.

Az Erkel Színház közönségének nem mindennapi élményben volt része január 26-án. Az itt bemutatkozott együttes Kenton harmadik korszakát képviseli, melynek a "Creative World" elnevezést adta. Az öt trombitából, öt pozanból, öt szaxofonból és egy congadobbal kiegészített ritmusszekcióból álló nagyzenekar a legmagasabb színvonalú jazzmuzsikát játszotta. Kenton változatlan előszeretettel közeledik a délamerikai rtimusvilághoz. A divatos táncdalok hangszerelésében ugyanazt a magaslatot éri el, mint saját -- nagyon igényes -- kompozícióiban.

A zenekarban fontos szerepet kaptak a pozanok, melyekkel a többi hangszerhez hasonlóan rendkívül nehéz feladatokat kell megoldani. A big band jól összeszokott hatást kelt, pedig fiatal együttes, amely alig két éve alakult.

Jazzhíradó. A Benkó Dixieland Klub Tájékoztatója. 1972/2 (február)