2020-01-23    
Név:
Jelszó:
  
Regisztráció
Fórumaink
Olvasói levelek (5)
Kiadja:
Magyar Jazzkutatási Társaság
1023 Budapest, Lukács utca 4.
Főszerkesztő:
Simon Géza Gábor
06-30/736-3358

Alapítva: 1995. január

2011 mérleg és közhasznúsági jelentés:
2011_merleg_khjel.pdf

A Magyar Jazzkutatási Társaság a jogszabály adta lehetőségekkel élő támogatói jövedelemadójuk egy százalékát utaltatták át egyszámlánkra. Az összeget jelen kiadvány költségeihez használtuk fel. Köszönetet mondunk mindazoknak, akik bennünket és ezzel lapunkat támogatásra érdemesítették.

1935-01-01 • Sternberg Hiradó
Érdekes fejek: DAMITH ENDRE (1935)

Damith Endre festőművésznek készült, de zeneszerző és arrangeur (hangszerelő) lett belőle. Mint festőnövendék Gulyás Sándor növendéke volt és az országos tanulmányi versenyeken kétszer is első díjat nyert. Érettségi után, jól lehet nagy jövőt jósoltak neki a festőművészi pályán, félretette a palettát és a zongora meg a trombita után nyúlt. Muzsikus akart lenni, mint édesapja, aki a Zeneakadémia kiváló tanára volt. A Zeneakadémián Siklós Albert professzor tanítványa volt. a zeneszerzést tanulta, majd folytonos önképzéssel is egyike lett legkiválóbb és legismertebb muzsikusainknak.

Damith Endre még csak 28 éves fiatalember, de máris jelentős sikerekkel kérkedhetik. Végigjárta a magyar zenész életének minden fokozatát, foglalkozott zeneoktatással, operett-karnagy volt a Budai Szinkörben, volt önálló zenekara is eddig már öt önálló jazz-hangversenyen tünt fel. Most csak zeneszerzéssel és hangszereléssel foglalkozik. Pénz és protekció nélkül szerzett magának elismert nevet és érte el a jelentős eredményeket. A múlt évben az idény egyik legnagyobb slágere a Leila volt, amelynek Zerkovitz Béla írta a szövegét, ezidén pedig kétségtelenül a legfelkapottabb sláger, az Aki Pesten jár kávéházba című, amelynek szövegírója Széchén Mihály. Mind a két nagysikerü sláger zenéjét Damith Endre szerzette. Ennyi is elég annak megvilágosítására, hogy milyen hivatott és tehetséges zeneszerző Damith Endre és ha elmondjuk, hogy -- többek között -- a híres és kitünő Mándits-zenekarnak Damith Endre az arrangeurje, nyilvánvaló, hogy mint hangszerelő is a legelsők között áll.

-- Fanatikusa vagyok a jazznek -- mondta nekünk Damith Endre -- és szeretném a jazzt abban a művészi szépségében bemutatni nálunk is, mint amilyenben a külföldön már régen ismerik. A jazz alatt főként a vidéki magyar közönség még mindig a zajt érti. Igaz, hogy valamikor maguk a zenészek is igyekeztek minél nagyobb zajt csapni a jazz keretében, de hol van ez már. Aki figyeli a jazz folytonos fejlődését, az már tudja, hogy a jazzban nem a prominens jazz-hangszerek, mint aminő például a dob és a saxophon csak a fontosak, hanem inkább maga a muzsika, a stílus. Sok új hangszere van a jazznek, de valamennyi alkalmas arra, hogy segítségükkel a legnagyobb, a legújabb és legmeglepőbb zenei finomságokat lehessen elérni.

Íme így nyilatkozik a jazzről Damith Endre, aki a jazz fanatikusa és egyben -- a mestere is.

Sternberg Híradó Jazz Albuma, 1935. január