2020-10-28    
Név:
Jelszó:
  
Regisztráció
Fórumaink
Olvasói levelek (5)
Kiadja:
Magyar Jazzkutatási Társaság
1023 Budapest, Lukács utca 4.
Főszerkesztő:
Simon Géza Gábor
06-30/736-3358

Alapítva: 1995. január

2011 mérleg és közhasznúsági jelentés:
2011_merleg_khjel.pdf

A Magyar Jazzkutatási Társaság a jogszabály adta lehetőségekkel élő támogatói jövedelemadójuk egy százalékát utaltatták át egyszámlánkra. Az összeget jelen kiadvány költségeihez használtuk fel. Köszönetet mondunk mindazoknak, akik bennünket és ezzel lapunkat támogatásra érdemesítették.

2007-11-19 • Flór Gábor
KÖNYV AZ OSZTRÁK-MAGYAR MONARCHIA RAGTIME-KORSZAKÁRÓL

K.u.K. Ragtime SIMON GÉZA GÁBOR:
K.u.K. Ragtime
Az Osztrák–Magyar Monarchia ragtime-korszaka
CD-melléklettel
118 old
Félbőr kötés
17.500 Ft
Pytheas Kiadó
2007

Mindig szerettem volna hazavinni a kiállításokat, amik tetszettek, vagy legalábbis egy részüket. Az ember emlékezete elég vacak (legalábbis az enyém az), és hiába néz meg valamit akár többször is, néhány év múlva már csak az marad meg, hogy de jó volt, láttam mindenféle érdekes dolgot, meg olvastam mindenféle érdekes dolgot, de idézni persze nem tud semmit pontosan, felidézni is csak egyféle köd mögül. Persze ez nem nagy baj, mert elmegyek, és megnézem még egyszer, és akkor felfrissül az emlék. Kivéve, ha bezár a kiállítás. Meg ha nincs rá időm. Vagy lehetőségem.

Simon Géza Gábor most megoldotta a problémámat: Dzsessz te még az én utcámba című kiállítását megjelentette könyvben, méghozzá egy igen szép kivitelűben. A 118 oldalas mű már lassan megközelíti a coffeetable könyvek méretét, persze azért nem olyan óriási, de semmiképpen nem a hanyatt fekve az ágyban olvasható kategória. Ehhez asztalhoz kell ülni. De meg is éri. A szép papíron, pasztellszínekben pompázó mű rengeteg plakátot, fotót is tartalmaz a Monarchia korának Magyarországáról. Tulajdonképpen, ha a szöveget nem olvassuk el, csak a képeket nézegetjük, már az is felejthetetlen élmény. Persze nagy bolondság lenne kihagyni a szöveget, mert igazi csoda van ott is. Ez az az eset, amikor nem csak a kiállítást visszük haza, hanem a tárlatvezetőt is, aki a vizuális élményt rengeteg érdekes és fontos információval dúsítja.

Ez a könyv akár iskolapéldája lehetne annak, milyen egy jó zenetörténeti könyv. Simon sok könyve inkább a szakmának (vagy a teljesen megszállott érdeklődőknek) szól, rengeteg adattal, ténnyel, időponttal, és kevesebb kiegészítővel, „sztorival”, korképpel. A K.u.K ragtime is megfelel ennek a rétegnek, hiszen tényt és adatot találhatunk benne rendesen, azonban a rengeteg, a saját történelmünkhöz és irodalmunkhoz kapcsolódó történet, idézet, ami teljesen más megvilágításba helyezi a zene, sőt a kultúra történetét is, a nem szakmabéli olvasók számára is izgalmas olvasmánnyá teszi a kötetet. És egy biztos: aki elolvassa, garantáltan soha többet nem tud úgy gondolni a jazzre, mint eddig. Nem csak a magyar jazzre.

Természetesen, mint a legtöbb jó zenei könyvhöz, ehhez is CD-melléklet társul. A könyv hátsó borítóján belül helyezték el, a mostanában oly divatos módon, egy szivacskarikán. Kíváncsi leszek, mikor fog leesni, mint általában ezekkel történni szokott, mindenesetre annak, aki sokat szeretné hallgatni a lemezt, javasolt lecserélni egy papírtasakra. Márpedig érdemes többször hallgatni, legjobb úgy, hogy a kezünkbe vesszük a könyvet, így megvan az esély, hogy visszavarázsolhatjuk magunkat a Monarchia korába. Ekkora booklet még soha nem készült CD-hez, és már a lemezen szereplő számok címei is szórakoztatóak (személyes kedvencem „A néger ébredése (Traditional), Mária Terézia 32-es cs. és kir. gyalogezred zenekara...”). A lemezen a legrégebbi felvétel 1903-ból származik, a „legújabb” 1921-ből. A felvételek korukhoz, valamint az eredeti hordozóhoz képest meglepően jó minőségűek, köszönhetően a kiváló hangrestaurálásnak (Gerlinde Hnatek) valamint a masteringnek (Szabó Sándor), és nagy kedvet csinálnak a kor más szerzeményeinek meghallgatásához is, amihez a könyvben szereplő diszkográfia kitűnő segítséget ad.


kapcsolódó írások: