2020-08-08    
Név:
Jelszó:
  
Regisztráció
Fórumaink
Olvasói levelek (5)
Kiadja:
Magyar Jazzkutatási Társaság
1023 Budapest, Lukács utca 4.
Főszerkesztő:
Simon Géza Gábor
06-30/736-3358

Alapítva: 1995. január

2011 mérleg és közhasznúsági jelentés:
2011_merleg_khjel.pdf

A Magyar Jazzkutatási Társaság a jogszabály adta lehetőségekkel élő támogatói jövedelemadójuk egy százalékát utaltatták át egyszámlánkra. Az összeget jelen kiadvány költségeihez használtuk fel. Köszönetet mondunk mindazoknak, akik bennünket és ezzel lapunkat támogatásra érdemesítették.

1992-08-01 • Simon Géza Gábor
A JAZZTÁJOLÓTÓL A JAZZPRESSÓIG

Az ötlet nem újkeletű. Az egykori Pécsi Jazzklub vezetője, Stenczer Béla vetette fel, hogy próbáljuk meg a diszkóláz tombolása közepette a szombat estéket változatos jazzprogramokkal is színesíteni. Fél évig működött a Jazztájoló: jazzelőadásokat, koncerteket, zenés beszélgetéseket tartottunk. Szerettük volna a rokonműfajokat (jazzbalett, jazzfilm stb.) is bekapcsolni. Erre akkor -- szervezési és anyagi nehézségek miatt -- nem került sor.

Huszonegy est

1981 elején Bánhidi Máriával, a Budapesti Művelődési Központ (BMK) népművelőjével már részletesebben foglalkoztunk az ötlettel. Megfogalmazódott a cél, s megteremtődtek az anyagi, tárgyi és a személyi feltételek.

1981 őszétől a BMK Kamaratermében megindíthattuk kéthetenkénti, vasárnap délutáni "Jazzpresso" című újszerű -- s tegyük mindjárt hozzá, hogy meglehetősen költséges -- vállalkozásunkat.

A tárgyi-technikai feltételek számbavételénél kiderült, hogy a Kamaraterem nagyméretű színpaddal és kielégítő világítástechnikai berendezéssel rendelkezik. A helyszínen jó állapotban levő koncertzongora van. A helyi hangtechnikai berendezés viszont az adott célnak nem megfelelő, csak kiegészítéssekkel használható; ezért valamennyi közreműködő kénytelen saját erősítőberendezését elhozni, saját technikusal. Ez jelentős költségnövelő tényező.

A Kamaraterem alkalmas bármilyen diafilm és film (8, 16 ,35 mm) vetítésére, bár az utóbbihoz alkalmanként külön vetítőgépészt kell kérni, mert a berendezés a FÖMO tulajdona. Az egyébként széksorokkal berendezett termet a pressojellegnek megfelelően át kell rendezni: asztalokkal, teritőkkel. Az épületben működő büfé vezetője vállalta a "Jazzpresso" ellátását.

Az első évad huszonegy estjén a jazzre épülő komplex szórakoztatási formát szerettünk volna létrehozni modern zenei, irodalmi, képzőművészeti, film, dia, képmagnó, pantomim és tánc programokkal -- minden korosztály részére a legfiatalabbaktól a legidősebbekig.

Havi műsorlapunkat minden érdeklődő, valamint a különböző sajtóorgánumok kulturális rovatai kellő időben megkapták. Utóbbiak folyamatosan felhasználták információinkat és hírekben, interjúkban, cikkekben rendszeresen beszámoltak munkánkról, terveinkről.

Fókuszban…

Még novemberben került sor a "Szekszárdi Jazz Show" első budapesti bemutatkozására. Ez a program vezette be a második félévben egyre tudatosabban vállalt különleges produkciók sorát. Nyilvánvaló lett ugyanis, hogy a rendkívül széttagoltan működő, semminemű koordinációs tevékenységet nem folytató, ugyanazt a néhány zenészt és együttest foglalkoztató (esetleg akár két egymásutáni napon is!) budapesti jazzklubok közül nem lehet egyedül a rokonműfajok bekapcsolásával "kiugrani".

Az új évet speciális műsorral kezdtük: tízévi szünet után ismét a Benkó Dixieland Band szólistája volt Deseő Csaba. A következő alkalommal "Klarinét jamboree" címmel négy klarinétost (Apáti János, Benkó Sándor, Győri István, Molnár Gyula) mutattunk be egy jam session keretében. Vendégünk volt a Pécsi Balett is, amely a "Sárga tengeralattjáró" című új műsorát mutatta be -- Budapesten először.

Különlegességeink sorában "Fókuszban a dob" címmel Kovács Gyula és két tanítványa tartott estet. A fiatalok közül Perczel György (zongora) és a szombathelyi Masina Jazz Csoport mutatkozott be.

Márciusban "Vibrafon show"-t rendeztünk a székesfehérvári "New Reflexion" együttes (Márkus József -- vibrafon) és az új Zágon Quintett bemutatkozásával. Utóbbiban játszott a hosszú ideig mellőzőtt vibrafon-virtuóz, Radics Gábor.

Néhány héttel később "Fókuszban a fuvola" címmel Borissza Géza, Csepregi Gyula és Horváth Kornél mutatkozott be a Jákó Jazz Combo közreműködésével. Júniusban rendeztük meg az első jazzfotó kiállítást, amelyet Kulcsár György fotóiból állítottunk össze.

Jazzportrék

1982 nyara kellemetlen epizóddal indult: a nyárra tervezett -- és lekötött -- valamennyi programot anyagi nehézségek miatt le kellett mondani Úgy tünt, hogy a "Jazzpresso" megszűnik. Nyár végén azonban a helyzet úgy alakult, hogy mégis folytatni lehetett a sorozatot.

Az új szezonban némileg módosítottuk az eredeti elképzeléseket. A közönség kívánságait és az anyagi lehetőségeket figyelembe véve októbertől csökkentettük a nem élőzenei programok számát, és egy órával később, 18 órakor kezdjük a műsorokat.

A "Jazzpresso" mindinkább arra törekszik, hgoy olyan programokat nyújtson közönségének, amelyek az országban sehol máshol nem hallhatók. Ezek a produkciók a BMK "Jazzpresso" felkérésére készülnek és természetesen itt kerülnek először bemutatásra. Portré keretében mutatkozik be több jazzmuzsikusunk: Vukán György, Deseő Csaba, Berki Tamás, Szabados György. Ezeken az estéken zenés beszélgetés egészíti ki az élőzenei programot.

Szaporodnak az olyan jellegű műsorok, amelyek a világ minden jelentős jazzklubjában megszokottak: az állandó házizenekarok vendégszólistákkal kiegészülve mutatják be programjukat, vagy egy-egy hangszer jeles művelőinek kisérőjéül szegődnek. Jazzénekesnők, gitárosok és zongoristák mutatkoznak be az évadban. A két házizenekar az immár tizenöt éves Jákó Jazz Combo és a fiatal művészekből álló Regős együttes. A kiegészítő műsorokban ismét láthatjuk a Pécsi Balettet, a Corpus Pantomimet, és vetítünk néhány kisfilmet is.

Jazz, 1982/3.