2020-09-21    
Név:
Jelszó:
  
Regisztráció
Fórumaink
Olvasói levelek (5)
Kiadja:
Magyar Jazzkutatási Társaság
1023 Budapest, Lukács utca 4.
Főszerkesztő:
Simon Géza Gábor
06-30/736-3358

Alapítva: 1995. január

2011 mérleg és közhasznúsági jelentés:
2011_merleg_khjel.pdf

A Magyar Jazzkutatási Társaság a jogszabály adta lehetőségekkel élő támogatói jövedelemadójuk egy százalékát utaltatták át egyszámlánkra. Az összeget jelen kiadvány költségeihez használtuk fel. Köszönetet mondunk mindazoknak, akik bennünket és ezzel lapunkat támogatásra érdemesítették.

2005-01-01 • Matisz László
BINDER - BORBÉLY - 7 DUETS - HOMMAGE a BÉLA BARTÓK

A két művész közös produkciója a legcsekélyebb mértékben sem nevezhető konvencionálisnak - méghozzá több okból. Bár különböző karakterek, mégis csaknem egy évtizedre visszanyúló munkakapcsolatuk folyamán egyetlen pillanatra sem adtak lejjebb abból, amit nagyon hasonló művészi meggyőződésük diktál: a zenei gyökerek fontosságáról, a klasszikus és kortárs kompozíciós formákról, az ismeretlen zenei utak felfedezéséről, valamint az előbbiekhez szervesen kötődő improvizációról. Mindezt külön-külön is hajlíthatatlan következetességgel művelik, minek következménye-képpen a kortárs- jazz és más útkereső, improvizatív irányzatok meghatározó jelentőségű muzsikusainak számítanak - egyre inkább Európa-szerte is.

A duó zenéje rögzített, vagy inkább kikristályosodott kompozíciós keretekkel, közjátékokkal és a rögtönzésekhez tökéletesen simuló zenei pillérekből építkezik. A megírt formák vállaltan a közép-európai gyökerekhez és Bartók zenei világához kötődnek. Binder Károly (zongora) és Borbély Mihály (szaxofon/ klarinét/ tárogató) hét duettje olyannyira letisztult zene, hogy akár hangról-hangra megírt daraboknak is vélhetnénk. Valójában azért lehet ez a benyomásunk, mert nem beidegződések vagy sémák, de még csak nem is ösztönös rögtönzések vannak a dallamok, harmóniák vagy éppen cizellált motívumok hátterében, hanem világos gondolatok. Tudniillik két olyan muzsikusról van szó, akiknél az improvizáció már jó ideje nem csupán esetleges, pillanatnyi állapotok kivetítődése, hanem egy folyamat, egy hosszú felfedezőút élményeinek biztos kézzel (és fejjel) megformált, tudatos leképzése. A rögtönzés ezúttal a spontán komponálás technikája és a tapasztalatok magabiztos összegzése.

Gramofon 2005/1.