2020-09-27    
Név:
Jelszó:
  
Regisztráció
Fórumaink
Olvasói levelek (5)
Kiadja:
Magyar Jazzkutatási Társaság
1023 Budapest, Lukács utca 4.
Főszerkesztő:
Simon Géza Gábor
06-30/736-3358

Alapítva: 1995. január

2011 mérleg és közhasznúsági jelentés:
2011_merleg_khjel.pdf

A Magyar Jazzkutatási Társaság a jogszabály adta lehetőségekkel élő támogatói jövedelemadójuk egy százalékát utaltatták át egyszámlánkra. Az összeget jelen kiadvány költségeihez használtuk fel. Köszönetet mondunk mindazoknak, akik bennünket és ezzel lapunkat támogatásra érdemesítették.

2002-05-10 • J. B. Sz.
Akusztikus gitárok

Elsőre kicsit csalóka a cím, az emberek többségének, ha akusztikusgitár-zenéről hall, Al di Meola, Paco de Lucia, Snétberger Ferenc, esetleg a klasszikusgitárművészek jutnak az eszébe. Pedig inkább egy viszonylag új, közel húsz évre viszszavezethető irányzatról van szó, és ez a zenei világ meglehetősen széles: a modern akusztikusgitár-zenétől és az új flamencótól a könnyedebb finger-style zenén és a világzenén keresztül az experimentális irányzatokig minden belefér. Nincsenek a szó klasszikus értelmében véve világsztárjaik, ez a mozgalom mindig is a periférián mozgott.

Szabó Sándor ötlete volt a ma kezdődő rendezvényserozat

Szabó Sándor ötlete volt a ma kezdődő rendezvényserozat

Idehaza Szabó Sándor (46) az egyedüli képviselője, hazánk külföldön (főként Németországban és Olaszországban) talán leg(el)ismertebb akusztikusgitár-művésze. Szabó korábban a dzsessz világában tűnt fel, majd folyamatosan tolódott az akusztikusgitár-zene felé, modern stílusát a magyar népzene, Bartók összhangzattana és sok egyéb hatás ötvöződése jellemzi. Európában szinte minden országban megfordult, legutóbb az Egyesült Államokban és Japánban koncertezett. Lemezeit Németországban az Acoustic Music Records, idehaza a Tandem Records adja ki.

Becsülendő az a kitartás és energia, amit Szabó az elmúlt években arra fordított, hogy ez a muzsika és zenei mozgalom itthon is gyökeret verjen, esetleg teret hódítson. Amikor tavaly az Ecsed utcai Tető Galériában bemutatta Földközelség című albumát, Balázs Gyula szervezővel beszélgetett egy lehetséges hazai nemzetközi akusztikusgitár-fesztiválról. Az ábrándozást három hét múlva tett követte, és szép lassan összeállt ez a tíz fellépésből álló sorozat. Négy szólóprodukciót hallhat egymás után a nagyérdemű: Isato Nakagawa Japánból, Franco Morone Olaszországból, Peter Finger Németországból és Szabó Sándor Magyarországról mutatkozik be a magyar közönségnek. Helyszínek és időpontok: ma este Budapesti Művelődési Központ, 11-én a pécsi Ifjúsági Ház, 12-én a békéscsabai Ifjúsági Ház, 13-án a szolnoki Városi Művelődési és Zenei Központ, 14-én a budapesti Tető Galéria, 15-én a gödi József Attila Művelődési Ház, 16-án a pápai Jókai Mór Művelődési Központ, 17-én a váci Madách Művelődési Központ, 18-án az érsekvadkerti közművelődési intézmény és zárásként május 19-én a budapesti Gaál Imre Galéria.

Szabó muzsikustársai sem akárkik: az olasz Franco Morone repertoárjának nagyobb része ír dalok feldolgozásából áll, és még az írek között is elismerik játékát és hiteles előadásmódját. Zenéjére hatással van a blues, a rock és a különböző népzenék. A japán Isato Nakagawát (54) hazájában az első számú akusztikus gitárosként tisztelik. Zenéje a japán gyökerekből táplálkozik, melyet érdekesen ötvöz a modern gitárkezeléssel. Repertoárjában saját zenéjét játssza, mely magával ragadóan dallamos igazi távol-keleti csemege. A német Peter Finger (45) Európa legfontosabb gitáros személyisége, az ő nevéhez fűződik az Acoustic Music Records megalapítása, ami nélkül ma nem beszélhetnénk a gitár új reneszánszáról. Zenéjében a dzsessz és a finger-style játék legjobb hagyományai ötvöződnek.

2002.05.10. - Népszabadság