2020-09-22    
Név:
Jelszó:
  
Regisztráció
Fórumaink
Olvasói levelek (5)
Kiadja:
Magyar Jazzkutatási Társaság
1023 Budapest, Lukács utca 4.
Főszerkesztő:
Simon Géza Gábor
06-30/736-3358

Alapítva: 1995. január

2011 mérleg és közhasznúsági jelentés:
2011_merleg_khjel.pdf

A Magyar Jazzkutatási Társaság a jogszabály adta lehetőségekkel élő támogatói jövedelemadójuk egy százalékát utaltatták át egyszámlánkra. Az összeget jelen kiadvány költségeihez használtuk fel. Köszönetet mondunk mindazoknak, akik bennünket és ezzel lapunkat támogatásra érdemesítették.

1960-06-01 • Jan Kaluzny
Budapesten jazzt játszanak

Nem sok hely van Budapesten, ahol jó jazzt lehet hallgatni. Néhány éjszakai kávéház, bár, no és a Duna szálló - egy a legexkluzívabbak közül - ahol a legjobb zongorista, Szabó József lép fel. Már 25 éve játszik zongorán, ezidő alatt elvégezte a budapesti Konzervatóriumot, ami nem maradt játékára hatás nélkül. Kolosszális technikával, nagy zenei kultúrával és izléssel rendelkezik. Egy Erroll Garner-Teddy Wilson-Fats Waller féle kompilációból saját, rendkívül hatásos stílust alkotott, amely a swing és a be-bop között ingadozik. Kedvenc pianistája Peterson; valamint Brubeck, Tatum és Previn. Hogy jól játsszunk jazzt, véleménye szerint széleskörű jazz-ismeretekkel kell rendelkeznünk. Csak a "kétkezes" pianista lehet jó, Szabó egyedül Beamter Bubi dobkiséretével játszik. Bubi egyidejűleg vibrafonozik is, tudása mindkét hangszert illetően perfekt. Felejthetetlen élmény volt számára a Coleman Hawkinssel tett svájci turné, amely idő alatt rendkívül sokat tanult meg Hawkistől. Bubi kedvenc jazzmen-jei: Roach, L Hampton, Ted Heath és O. Peterson.

Magyarország legjobb comboja a Garay Attila quartett. Vezetője, a zongorista Garay. 28 éves. A Budapesti Zeneakadémián 3 évig tanult zongoratanszakon. Törökországban találkozott Dave Brubeckkel és ezidőtől fogva a quartett többi tagjával együttt / ezek közül elsősorban Söptei Géza altsax/ a Brubeck-követők kolosszális hatása alá került. Az együttes többi tagja: Pege Aladár és Tarkői Viktor. A Garay-quartett jazz-sze gyakran nemcsak a brubecki irány folytatása, hanem annak abszolút másolása, ami az együttes tagjainak zenei tudása és invenciója mellett kissé erejüket meghaladó feladatot jelent. Az együttesben legérdekesebb alighanem Pege Aladár, ami tán abból ered, hogy fiatal - amit a neve elé biggyesztett "ifj." is jelez - még nincs 20 éves. Általános vélemény szerint ő a legjobb hazai basszista. Kitűnik játékának erős, tiszta hangzása, az improvizációkban pedig ügyes koncepciókat alkalmaz. A swingelés módszerében O. Christiansen dán basszistára emlékeztet / a "Storyville Jazzmen" együttesből./

Az elmúlt év novemberének végén a budapesti Művészklubban, először e tisztes falak között, jazz-sessiont tartottak. Ennek egészen más képe volt, mint Varsóban, vagy Krakkóban rendezett hasonló alkalmaknak. Az első sorban professzorok ültek, mögöttük a közönség, amely nagy lelkesedéssel tapsolt mindennek, tekitet nélkül arra, hogy amit hallottak, rossz volt-e vagy jó. Az előadást konferanszié vezette, aki legelőször felolvasást tartott a jazz mibenlétéről. Az előadók /főképp a Zeneakadémia hallgatói/ kb. 17-21 év körül voltak. A legidősebb /25 éves/ zongorista Fogarasi János, általános vélemény szerint a legjobbak egyike Magyarországon. Stílusa kissé C. Perkinsére emlékeztet, elég dinamikus, de sem invenciója, sem a harmónia /értsd: összhangzattan/ nem erős oldalai. Lehet, hogy csak rossz napja volt. Ehelyett a legfiatalabb és egyike a legérdekesebb résztvevőknek Latzin Norbert volt, nagy technikával, zenei izléssel és ötletességel rendelkező zongorista. Alig 16 éves. Másik pianista, Esztényi Szabolcs nagyon emlékeztet Brubeckre, azonban még inkább inspirálja őt J.S. Bach zenéje. Az altszax-szal kontrapunktikusan vezetett szólam-dialógusban elcsodálkoztatott bennünket invenciója és kultúrája. Harmóniailag teljesen szabályos alapokra nagyon érdekes akkordokat épít. Jól induló zenész a 19 éves Sebestyén Ernő hegedűs, Joe Venuti felfogásában játszik. Nagy technikával és az improvizációkban helyes építőmódszerrel játszik, minden frázis az előzőnek következménye, amely ugyanakkor az egészet is sikerrel alakítja ki.

Budapesten lévő rövid tartózkodásom alatt nem sikerült az egész jazz-élvonalat meghall-gatnom. Felhasználva azonban magyar, szintén zenész-barátaim segítségét, gyűjtöttem néhány információt más, számomra ismeretlen magyar jazz-zenészekről. Radics Gábor, vibrafonos, egyben zeneszerző is. Zenéje Milt Jackson és a klasszikus zene között ingadozik. Ungár István altsaxos nagy invenciójú, Lee Konitz stílusában játszó muzsikus. Errol Garnerrel az kapcsolja össze, hogy sem az, sem ő nem olvas kottát. Zágon Iván /Horace Silver hatása/ dinamikusan játszik. A legjobbakhoz tartoznak még Kulcsár Imre és Mészáros Sándor.

A magyarok általában nem érzik a hagyományos jazzt, alighanem ezért játszanak mind modern stílusban. Egyetlenegy hagyományos stílusú együttest hallottam, new orleansi felfogásban játszottak, inkább rosszul, az e stílusra oly jellemző vonások nélkül. Minden játékos magas csúcs felé törekedett, az ehhez feltétlen szükséges improvizációs készség és feltételek nélkül, ami végülis egyáltalán nem érdekes egészet eredményezett.

A Magyarországon leginkább kedvelt és legnépszerűbbb külföldi muzsikusok: Dave Brubeck, Oscar Peterson, André Previn /sok személy, akikkel beszéltgettem a "Felhívás táncra" c. film nagy hatása alatt volt - mint ismeretes, a film második részének zenéjét Previn komponálta/, Errol Garner és Paul Desmond, Magyarországon hallgatják Willis Conover adásait. Lengyelországból leginkább tetszenek Trzaskowski, Namyslowski. Az egyik magyar jazz játékos mondta nekem: "Nem tételeztem föl, hogy Lengyelországban ilyen szinvonalon játszanak jazzt. Conover adásainak hallgatása után föltettem magamban, hogy az első adandó alkalommal elutazom hozzátok. Biztos vagyok benne, hogy sokat tanulnánk tőletek."

Jazz  (Gdansk), 1960. június