2020-08-14    
Név:
Jelszó:
  
Regisztráció
Fórumaink
Olvasói levelek (5)
Kiadja:
Magyar Jazzkutatási Társaság
1023 Budapest, Lukács utca 4.
Főszerkesztő:
Simon Géza Gábor
06-30/736-3358

Alapítva: 1995. január

2011 mérleg és közhasznúsági jelentés:
2011_merleg_khjel.pdf

A Magyar Jazzkutatási Társaság a jogszabály adta lehetőségekkel élő támogatói jövedelemadójuk egy százalékát utaltatták át egyszámlánkra. Az összeget jelen kiadvány költségeihez használtuk fel. Köszönetet mondunk mindazoknak, akik bennünket és ezzel lapunkat támogatásra érdemesítették.

1995-01-01 • Simon Géza Gábor
Virtuóz, tüzes hangfestmények CD-n
Binderiádák 1

BINDER KÁROLY (1956) nem búvópatak típus. Már pályafutása elején számos olyan helyen megfordult, ahol felfigyeltek szerteágazó tehetségére. Aligha lehet véletlen, hogy az elmúlt 14 esztendőben nem kevesebb mint huszonkettő (!) hanghordozón szerepelt eddig a neve, mégpedig jobbára együttesvezetőként. Mindezt úgy érte el, hogy nem tartozott egyetlen szakmai csoportosuláshoz sem. Kellő távolságot tartott az összes zeneileg/művészileg kompetens személlyel, akik előbb vagy utóbb meg kellett hogy hajoljanak zeneszerzői és hangszerelői, zongoraművészi tehetsége, zenepedagógiai eredményei előtt.

Hangfelvételei az állami Hungaroton és Krém márkák mellett először az egri Jazz Inform mellékleteként megjelent kazettán, majd három alkalommal az elsőként megalakult kis lemezmárkánál, a pécsi Pannontonnál jelentek meg. Ezt követően a német Senti cégnél tűnt fel, ahol az Ibach gyár különleges hangolású zongorafelvételein működött közre. (Nem mellesleg: a felvételt itthon akarta kiadni, de akkor még enyhén szólva nehézkes volt a hazai üzletmenet.).

Binder Károly barátai már ekkoriban találkozhattak 12 lemezes tervével, amelyben a szólótól a nagyzenekarig számos izgalmas Binder-féle zenei vállalkozás alapjai, a különleges binderi zenei épületek körvonalai igen markánsan kibontakoztak.

1991-ben készült utolsó "állami" lemezével, a Dance Music-kal elnyerte "Az 1991-es produkciós év legjobb modern jazzlemeze" kitüntetést.

Ezután nagy csalódására az "Erózió" filmzenéje, egyik legerőteljesebb műve, az ígéretek ellenére csak kazettán jelent meg. A Zebulonnál és a Quintnél kis kirándulást tett. Utóbbi különösen megrázólag hatott rá. A jelentős nemzetközi visszhangot kiváltó első saját nagylemezét, a Binder Quintet Featuring John Tchicai-it annak idején bezúzták. Akkor még aligha gondolta bárki is, legkevésbé a művész, hogy alig egy évvel a megjelenés után ez lesz a sorsa a Senior & Adolphis című, a Quintnél megjelent és kis példányszámban eladott CD-nek is.

Ezek a keserű tapasztalatok érlelték meg benne az elhatározást és 1993-ban a névrokon Binder János építési vállalkozó hathatós anyagi támogatásával létrehozta a Binder Music Manufactory-t. A jövőben elsősorban e saját lemezmárka keretében kívánja megjelentetni hangfelvételeit. 1995-ben emellett a Jazz Oktatási és Kutatási Alapítvány előfizetéses sorozatában, a Pannon Jazz-ben jelenik meg egy duófelvétele Theo Jörgensmann-nal, a kíváló német klarinétossal. Az alapítvány tervezi a Binder életmű eddig publikálatlan további darabjainak megjelentetését is.

* * *

A Binder Music Manufactory eddig kiadott öt Binder CD-je igencsak mellbevágó, sokoldalú, invenciókban gazdag összefoglalása az 1992-94-es évek Binder termésének. Bár a Művész kvalitásait, munkabírását, termékenységét közelről ismerve, ez aligha a teljes anyag. És ezek megjelentetésére alig másfél esztendőre volt szüksége a leginkább manufakturaként üzemelő labelnek. A hangzó anyag teljes elemzése legalább ugyanennyi idejébe telne egy jólképzett jazzmuzikológusnak. Most azonban csak benyomásainkat rögzíthetjük az öt ezüstszínűen csillogó korongról, meg egy hatodikról, ami unikum a maga nemében.

A zongoristák nagy álma, hogy egyedül mehessenek a pódiumra, a lemezstudióba és egyedül álljanak a közönség ítélőszéke elé. Binder Károlynak ez életében már sokszor megadatott. Az egri Jazz Inform és a pécsi Pannonton kazettán, valamint a Krém Kontinentspiel-jén egyaránt szólóban szerepelt. Ezek az ujjgyakorlatoknál jóval értékesebb hangfelvételek mutatták a teljes pianista vértezetben felvonuló, élőben igen elmélyülten alkotó zongorista-zeneszerzőt.

Az 1992-93-ban Budapesten készült Forgotten Pictures - Elfelejtett képek (BMM 9301) mellbevágóan kezdődik annak, aki nem tanulmányozta a meghallgatás előtt a lemezborítót: három és fél perces nagyzenekari bevezetővel indul Binder szóló-zongora lemeze. E kezdet egyúttal utalásul, figyelmeztetésül is szolgál: a zongora egy igazi művész keze alatt lazán helyettesítheti akár a teljes nagyzenekart is. Binder pályafutásának ismerői azért azt is tudják, hogy a (hang)kompoziciókban a zongora preparálása és a kis hangkeltő eszközök használata koloritként mindenképp meg fog jelenni.

A CD improvizációk sorozata egy meg nem rendezett kiállítás képeire. E képek eltérő (zene)kulturák, új zenei elképzelések/irányzatok virtuóz, tüzes hangfestményei, amelyek kompoziciós rendszerek szintéziseként jöttek létre. Binder a lassú darabokban olyan balladai feszültséget teremt, amely csak a legjelentősebb előadók sajátossága. Időnként egyszerűen spórolósan bánik a hangokkal. Tudatosan (vagy éppen a tudat alatt?) alkalmazza a hangelvonást. Tudja/érzi/ teszi, hogy a kevés hang éppenhogy a legjobb eszköz érzelmei/érzései/hangálmai átplántálására.

Az 1993-as Christmas Song (BMM 9302) nem a hagyományos, sokszor már az unalomig kifacsarított jobbára egyszerű karácsonyi dalocskák gyűjteménye. Bárha az lenne, Binder biztos akkor is új magaslatokba emelné a jólismert dallamokat. Pláne, miután ezúttal az egyik legtehetségesebb fiatal magyar jazzmuzsikussal, Juhász Gábor gitárossal szövetkezett. Binder azonban ezúttal is saját kompozicióit helyezte elötérbe. Mindössze egyetlen tradicionális dallamot játszottak.

Az 1968-ban született, zeneileg és technikailag kíválóan képzett Juhász Gábor gitárhangja természetes, élő, eleven, plasztikus, emberközeli, elkerüli az elektromos erősítés, torzitók és más ketyerék által a felismerhetetlenségig megváltoztatott gitársoundot.

A koncertszerű, spontán akusztikus felvétel jól mutatja a két muzsikus koncentráló- és teljesítőképességét. Itt nincs a manapság sajnos már a jazzben is mind többször alkalmazott rájátszás, részismétlés. Binder Károly és Juhász Gábor finom zenei együttlélegzése az egyszeriség, a megismételhetetlenség atmoszféráját mutatja, a csak a legnagyobbak által sugárzott majd' tökéletesség hangulatát. Ez az a légkör, amelyet a legjobbak koncertjein, klubfellépésein érzünk. Ez az élő zene varázsa, amely átsüt a hangfelvételen. Hála illeti ezért a két kiemelkedő képességű hangmérnököt, Szalay Lászlót és Dauner Nagy Istvánt, akik oly' ihletetten rögzítették a pillanat(ok) varázsát.

A Pangea alapfelállását (Szőke Szabolcs - gadulka, kalimba, ektar, anklung), Juhász Gábor - gitár, Binder Károly - zongora) az 1993-as Pangea: Live At Music Academy Featuring Theo Jörgensmann, Federico Sanesi (BMM 9303) CD-n, ami a gyorsan népszerűvé vált, majd feloszlott együttes eddigi egyetlen kiadott önálló hanghordozója, két világhírű közreműködő, a német Theo Jörgensmann (klarinét) és az olasz Federico Sanesi (tabla, tavil, ütőhangszerek) egészítik ki. A sajnos csak nem egészen 50 percnyi anyag a 70-75 perces CD-k világában az avatatlanok számára bizony rövidnek tűnhet. Ugyanakkor elgondolkodtató, hogy mai rohanó világunkban képesek lennénk-e/vagyunk-e ennél hosszabb CD-t végigülni. A hosszúságot illetően a Beethoven szimfóniák és az LP-k egyaránt kb. 35-40 percnyi terjedelme és minden értelemben vett eladhatósága intő jel lehet.

A Pangea nem háttérzenét játszik, hanem kemény odafigyelést, koncentrációt igényel, amely az efajta hangkoncentrátumokon felnevelkedettek számára is kemény, de katartikus élmény. Ugyanakkor kitűnő illusztráció zenei előadásokhoz. Pompásan szemlélteti azt a fajta, a tradiciókhoz kötödő zenét, amelyben a szabad, jazzszes improvizatív előadásmód és az a fajta kötött komponálási technika, amelyben a keleti és a bartóki hangrendszereket is felhasználják, együttesen szerepelnek. .

A lemez borítója nagyon artisztikus, jól kifejezi a zenei törekvést. Kár, hogy a papírgyártók ezt a típusú papírt valószínűleg inkább ujjlenyomatvételre találták ki mintsem sokszor kézbeveendő CD coverhez. Mindenesetre az ujjnyomok mennyisége egyúttal jól illlusztrálhatja a lemez hallgatottságát, befogadhatóságát, zenei anyagának népszerűségét is. Én mindenenesetre még csak ujjlenyomatoktől hemzsegő darabokkal találkoztam...

A Pangea lemez ikertestvére a másik két új BMM CD-vel együtt november 7-ikén került forgalomba. Nem elképzelhetetlen, hogy a jazz annalesekben ezt a dátumot kiemelten fogják kezelni. A Binder Károly Live At Music Academy Featuring Theo Jörgensmann (BMM 9401) felvétele ugyanazon az 1993. szeptember 27-iki koncerten készült, mint a Pangea CD anyaga. Ami a magyar zenészeknél igencsak ritka alkalom, főleg a saját kompoziciókat előadő művészeknél, az öt kompozicióból négy egy-vagy több változatban már korábban is megjelent. Így a lemez igazi csemege a stílusbúvároknak. Lehet összehasonlítgatni a darabok különböző változatait. A fejlődés fokozatai igencsak tanulságosak jazzfannek, zenésznek, zenetudósnak egyaránt.

A producer Binder Károly egyúttal érdekes feladványt is ad a lemez hallgatóinak: miután nem közli a borítón, hogy Theo Jörgensmann klarinétos mely darabokban feature-zenész, nincs mese, egyvégtében meg kell hallgatni minden darabot és felvésni magunknak (észben tartani vagy papírra vetni), hogy hol fúj Theo. Etekintetben a zárószám, a Megrepedt lépcsőkön a nyerő, meg egyébként is az. A kíváló koncertprogramokat összeállító, az emelkedés ívére mindig ügyelő Binder Károly a leghatásosabb darabot tette a lemez végére. Perkusszív zongorajátéka, ütőhangszerhasználata pompásan elegyedik a klarinét el-elmélázó, de éles vonalvezetésével. Mindenesetre a diszkográfusoknak tanulságos eset, mert csak nagyon figyelmetlen órájukban írhatják be egy Theo Jörgensmann életrajzba vagy diszkográfiához valamennyi kompozició címét..

Baja városa már sokszor játszott a fontos szerepet a magyar jazz történetében. Néhány lelkes jazzbarát mindig megtalálta azokat a helyi lehetőségeket, cégeket, amelyek segítségével életre szóló élményekkel lehettek gazdagabbak a helybéli zenebarátok. Az 1994. május 13-iki, a Magyarországi Németek Általános Művelődési Központjában adott koncertet ráadásul most már nemcsak ők, de a koncerten jelen nem voltak is magukénak érezhetik, hiszen megjelent a Binder Károly/Federico Sanesi: Live In Baja. Hegyek mosolya/Smile of Mountains (BMM 9402) CD. Binder Károly zongorája és preparált zongorája időnként szitárszerű soundja kétségkívül az indiai/ázsia zenei világ/zenélési mód (és annak más kulturákkal való elegyítése) eddigi egyik legizgalmasabb példája hazánkban. Partnere a Pangea koncerten és felvételen már megismert tabla- és ütőhangszerjátékos, Federico Sanesi. A dinamikai lehetőségek kihasználásának igencsak tanulságos illusztrációja lehet e lemez, példa a hangmérnököknek. Különösen iránymutató etekintetben a záródarab, a Menet befejezése, amely után nem csattan fel a taps...

Ennél a CD-nél kimondottan hiányoltam egy néhány mondatos eligazítást a zenei elképzelésekről, amely megelőzhetne mindenfajta "Mit gondolt a muzsikus?" típusú találgatást/belemagyarázásokat.

A Binder Music Manufactory hatodik CD-je rendhagyó. Olyan gesztust mutat a tulajdonos, producer Binder Károly részéről, amelyre eddig tudtommal csak egy példa volt itthon. Nevezetesen a Tandem Records tulajdonosa, Szabó Sándor adott lehetőséget a magyar etno-jazz fiatal tigriseinek, az AT és a Talizmán együtteseknek, hogy 1994-ben nála jelentessék meg első CD-jüket.

Binder felvételt készített egykori tanítványával, a két esztendeje diplomázott Kutas Zsolttal (Solo Piano. Music Box. BMM 9403). Kutas hagyománytisztelő, a tradiciókat jól ismerő zongorista, aki elsősorban Chick Corea és Keith Jarrett hatása alatt komponál és játszik. Az alig 24 esztendős ifjú művész igen tehetséges, aki ezzel a CD-vel tekintélyes névjegyet/beszállókártyát tett le a szakma és a közönség asztalára.

Diszkográfia:

Debreceni Dzsessznapok '81 (1981). Krém SLPX 17706 (LP)
Binder Quintet Featuring John Tchicai (1982). Krém SLPX 17759 (LP)
Binder: In Illo Tempore (1985). Krém SLPX 17828 (LP)
Szabados György: A szarvassá vált fiak (1985). Krém SLPX 37215 (LP), MK 37215 (MC)
Binder: Kontinentspiel No. 1 (1985). Jazz Inform, Eger (MC melléklet)
Binder Károly: Kontinentspiel (1986). Krém SLPX 37210 (LP), MK 37210 (MC)
Binder - Szabó [Sándor] (1986). Pannonton JK-103 (MC)
Binder - Süle [László]: For You. Two Pianos (1989). Pannonton JL 117 (LP)
Sebestyén Márta: Négy dal (1989). Pannonton FL 203 (Maxi Single)
Bernd Köppen/Binder Károly: Diagonalmusic (1989). Senti SE CD 01 (CD)
Amadinda együttes [Steve Reich: Sextett] (1990). Hungaroton SLPD 31358 (LP), MK 31358 (MC), HCD 31359 (CD)
Binder - [Ramesh] Shotham: Dance Music (1991). Krém 37501 (CD)
["Az 1991-es produkciós év legjobb modern jazzlemeze"]
Binder: Erózió. For Our Friends. Music of the Film "Erózió" (1991). Magic Media (MC)
Binder: Little Song (1992). Zebulon ZEB 9201 (CD)
Binder: Senior & Adolphis (1992). Quint QUI 903042 (CD)
Budapest Folk '93 Live. A parasztzenétől a world musicig (1993). Etnofon ER-C 004 (CD), ER-MK 004 (MC)
Binder Solo: Forgotten Pictures (1992-1993). Binder Music Manufactory BMM 9301 (CD)
Binder - Juhász [Gábor]: Christmas Song (1993). Binder Music Manufactory BMM 9302 (CD)
Pangea: Live At Music Academy Featuring Theo Jörgensmann, Federico Sanesi (1993). Binder Music Manufactory BMM 9303 (CD)
Binder Károly Live At Music Academy Featuring Theo Jörgensmann (1993). Binder Music Manufactory BMM 9401 (CD)
Binder Károly/Federico Sanesi: Live In Baja. Hegyek mosolya/Smile of Mountains. Binder Music Manufactory BMM 9402 (CD)
Kutas Zsolt: Solo Piano. Music Box (1994). Binder Music Manufactory BMM 9403 (CD)
Pannon Jazz Sampler '95. JOKA-VTCD VIDEOTON "PANNON JAZZ" PJ 1000 (Mini-CD)

[Binder Károly hangfelvételeinek forgalmazója a Binder Music Manufactory és a Jazz Oktatási és Kutatási Alapítvány]

Jazzkutatás, 1995. január