2020-08-04    
Név:
Jelszó:
  
Regisztráció
Fórumaink
Olvasói levelek (5)
Kiadja:
Magyar Jazzkutatási Társaság
1023 Budapest, Lukács utca 4.
Főszerkesztő:
Simon Géza Gábor
06-30/736-3358

Alapítva: 1995. január

2011 mérleg és közhasznúsági jelentés:
2011_merleg_khjel.pdf

A Magyar Jazzkutatási Társaság a jogszabály adta lehetőségekkel élő támogatói jövedelemadójuk egy százalékát utaltatták át egyszámlánkra. Az összeget jelen kiadvány költségeihez használtuk fel. Köszönetet mondunk mindazoknak, akik bennünket és ezzel lapunkat támogatásra érdemesítették.

1994-02-28 • Libisch Károly
Hipnotizáló SzaMaBa

Megjelent a SzaMaBa együttes első hazai albuma, a Hypnos. Ennek alkalmából a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Irodalmi Kávéházában (Bp. XI. kerület, Etele u. 55.) zenei bemutatóval egybekötött beszélgetést tartottak a minap.

Azoknak, akik nem tájékozottak a magyar dzsesszélet utóbbi néhány évtizedének egy-két furcsaságáról, ez az esemény mindössze rövidhír értékű. A törökszentmiklósi illetőségű zenekart régebbről is ismerők viszont tudják, hogy az elmúlt pártállami kultúrpolitika és a monopolhelyzetben levő magyar hanglemezkiadás korszaka után a most kialakuló pénzdiktatúra hozzáállása még ugyancsak elutasító az ilyen bensőséges produkciókkal szemben. A Szabó Sándor (12-, 16-húros akusztikus gitár, gitárvína), Major Balázs (ütőhangszerek, szamabák - ez utóbbi két középméretű, szűkszájú agyagflaska) és Bagi László (12-húros akusztikus gitár) felállású trió improvizatív kamarazenéjét Európa számos országában és Amerikában az alternatív és etnozenék szűkebb tábora már felfedezte! Az elmúlt tíz évben ugyanis Magyarországon készült felvételeikből három önálló albumot, illetve további számaikat válogatáslemezeken nem átallották Nyugat-Európában és a tengerentúlon az ottani kiadók kiadni, de ezek a hazai közönséghez mindezidáig nem juthattak el. Ez számukra - és a magyar dzsesszközönség1 egy kisebbsége számára - azért volt különösen fájó, mert mélyen magyar gyökerezettségű zenéjükből az évi néhány koncert elszálló élménye mellé nem tudtak maradandó lenyomattal is szolgálni! Márpedig a hangfelvétel a rögtönzésközpontú, szabad hangulati-áramlású zene esetében - és a SzaMaBa ilyet játszik - alapkövetelmény! Most a Tandem Records (Szabó saját cége) és a MJKT közösen adta ki az együttes első, 75 perces magyar kiadású kompaktlemezét.

A bemutatóra összegyűlt közönség viszont nem a múlt sérelmeire volt kíváncsi, hanem a zenében-gondolkodás mai örömeire és kétségeire: a termékeny pillanat megragadásának ünnepére jött. A két gitáros egymást kiegészítő játéka a pontos, sodró lendületű, de mégis diszkrét szamabakísérettel már a koncert kezdetén megragadta hallgatóit, majd Szabó egy egész világ kibomlásását idézve, tekergő-forgó dallamindái tovatűnő látomásként adták meg a rögtönzések hangulatát. A műsor egyre fokozódó érzelmi feszültsége azokban a számokban tetőzött, ahol a visszhangosított dhrupad-ének (egy speciális, szövegnélküli indiai éneklési mód), a szamabák hangja és a gitárszólamok akusztikus összeölelkezése létrehozta a szférák zenéje színpad-felett-lebegésének hangi összeölelkezéséből a szférák zenéjéhez fogható hangcsoda keletkezett.

Hogy dzsessz-e, amit hallottunk? Nem tudom - de ezen a zenei szinten ez talán már mellékes. Inkább örüljünk annak, hogy néhány megszállott művész a tömegmédiák által ránktukmált, piacközpontú tucattermékek dömpingje mellett valami mást, jobbat akar.

Új Magyarország, 1994. február 28.