2020-11-27    
Név:
Jelszó:
  
Regisztráció
Fórumaink
Olvasói levelek (5)
Kiadja:
Magyar Jazzkutatási Társaság
1023 Budapest, Lukács utca 4.
Főszerkesztő:
Simon Géza Gábor
06-30/736-3358

Alapítva: 1995. január

2011 mérleg és közhasznúsági jelentés:
2011_merleg_khjel.pdf

A Magyar Jazzkutatási Társaság a jogszabály adta lehetőségekkel élő támogatói jövedelemadójuk egy százalékát utaltatták át egyszámlánkra. Az összeget jelen kiadvány költségeihez használtuk fel. Köszönetet mondunk mindazoknak, akik bennünket és ezzel lapunkat támogatásra érdemesítették.

1994-07-01 • Simon Géza Gábor
Az Osztrák-Magyar Monarchia ragtime zenéje

Az Osztrák-Magyar Monarchiában, amint azt számos forrásból, többek között a korabeli kottakiadásokból megállapíthatjuk, a ragtime bizonyos fajtái már keletkezésükkor ismertek voltak. Vonatkozik ez mindenekelőtt a korai cake walk darabokra, az ún. indián dalokra és mindenekelőtt a popular ragtime-ra. E rendkívül gazdag anyagból állítottuk össze a Magyar Jazzkutatási Társaság második ragtime CD-jét, amelyik a korabeli OMM repertoár minden eleméből válogat. Ily módon egymás mellett mutatja be a színpadokon, a kávéházakban és a mulatókban egymás mellett élő hazai és külföldi darabokat. (Az első CD-n Vukán György zongoraművész nagyrészt addig csak kottában létező ragtime-okat szóló zongorán adott elő. Ezt 1993-ban adta ki a MJKT [Hotelinfo-Ferdinandus HSJR 2001 CD].

A darabok mellett álló évszámok az első kottakiadás évszámai. Nagy valószínűséggel állíthatjuk, hogy az OMM komponistáinak egyes ragtime és ragtimelike darabjai évekkel korábban keletkeztek, de azok az első világháború miatt csak ekkor kerülhettek publikálásra. Az Op. számozás Székely Aladár esetében feltehetően a kiadáskori, utólagos Op. Számozás, amely zenetudományi szmpontból ily módon bizonyos értelemben az ismert Bach és Mozart kiadásokhoz hasonlítható.

A korabeli amerikai és európai ragtime repertoár egy része kimondottan az OMM részére külön kiadásra is került. Ilyen darab Harry S. Webster Die lustigen Neger (Coon Town Chimes) (1902) című original cake walk-ja, amely "Nur für Ungarn bestimmte Ausgabe" megjelöléssel került forgalomba. Henry P. Vogel Neger Hochzeit című cake walk-ját 1903-ban a Zenélő Magyarország című kottafolyóirat közölte. Az Egyesült Államokban keletkezett a Budapesten született Jean Schwartz [1878-1956] közismert darabja, a White Wash Man [1908], amely a szülőhazában is sikert aratott. A jelentős magyar klasszikus zenei komponista, Liszt Ferenc számos amerikai zeneszerzőre, így ragtime szerzőkre is jelentős hatást tett, II. Magyar Rapszódiá-jának motívumai számos zeneműben felbukkannak. Ezek közül talán Harry Jentes [1887-1958] Rhapsody Rag-je [1911] és Julius Lenzberg [1878-1956] Hungarian Rag-je [1913] a legismertebbek.

Az OMM osztrák komponistöi közül számosan a sramlizene és/vagy a szalonzene és a ragtime valamilyen összeházasítását képzelték el. Az efajta zenék tipikus példája az időrendben legfiatalabb darab, Karl Haupt Der Synkopengeiger-e [1922]. Carly L. álnéven feltehetően Carl Lafite írta a The Little Susi [1903] című cake walk-ot. René Richard Schmal ragtime-jai a legjelentésebb osztrák ragek, különösen a The Star Ragtime [1919] kiemelkedő jelentőségű kompozíció. Ralph Erwin Grotesk Rag-je (Op.37, 1921ú szintén figyelemre méltó darab.

Bécsben született, de magyarnak tartotta magát Hetényi-Heidlberg Albert [1875-1951], akinek Lilly Rag-je [Op.509, 1918] és Lame Duck Rag-je [Op. 512, 1918] szerepel válogatásunkban.

Számos magyar operettkomponista is haladt a korral és alkalmilag ragtime zenét is komponált. A legmeglepőbb e téren kétségkívül Szirmai Albert [1880-1967] Florida Ragtime-ja [1919]. Barta Lajos relatív rövid Excelsior Rag Time-ja [1917] a Százezrek Zenéje című kottafolyóirat hasábjain jelent meg. Rozsnyai Sándor [1896-1944] a magyar ragtime zongoristák első generációjához tartozott, aki maga is számos ragtime szerzője, feldolgozója. Dunapalota Ragtime-ja [1919] az els[ magyar ragtimetörténeti CD címadó darabja volt.

A magyar ragtime zene korai koronázatlan királya kéttségkívül a legjelesebb magyar ragtime zongorista, Székely Aladár [1890-1927], akinek számos ragtime darabja szerepel lemezünkön. Ezek egy része eredetileg szöveggel jelent meg, más darabok kimondottan csak zongorára készültek. Vukán György, aki először rögzítette lemezre Székely Aladár ragtime-jait, nem véletlenül mondta el egy vele készült interjúban, hogy Székely a magyar Scott Joplin. Négy legfontosabb, eddig felkutatott ragtime-ja, a Pension Rag [Op.1, 1919], a Tosca Rag [Op.18, 1920], a Nervous Rag [Op.19, 1920] és a Skeeper Rag [1924] méltán állítható egy sorba a legjelentősebb amerikai ragtime komponisták szerzeményeivel. Ezek mellett egykoron számos ragtime songja is sikert aratott. Közülük az Episode Rag [Op.2, 1919], a The Last Letter [Op.3, 1920], az Ah, Sári-Saroltah [1919], a Bent a szívem mélyén [Op.7, 1920], a Van nekem egy tucat [Op.8, 1920] és a Baba vigyázzon én rám [Op.17, 1920] először került zenekari változatban hanglemezre.

Az OMM zenéje a jelenlegi magyarországi ragtime kultura egyik apostola, Ittzés Tamás [1967-], hegedű- és zongoraművész, zeneszerző és hangszerelő öntötte zenekari formába. Az alapfelállás: 3 hegedű, 2 klarinét, trombita, zongora, bendzsó, tuba, dob, az egykorú magyar zenekarok összetételéhez közelít, mutatja a magyar cigányzenekarok és szalonzenekarok hatását (is) a magyarországi ragtime korszakban. Különös koloritot jelentenek a három hegedűre, bendzsóra és tubára írt feldolgozások, illletve a xilofon alkalmi szerepeltetése.

Az 1985-ben alapított kecskeméti Bohém Ragtime Jazz Band a magyar tradicionális jazzszínpad kiemelkedő képviselője. Az 1989-es első LP-jüknél egy akkoriban frissen alakult, kicsiny, nem állammonopolista cégnél már együtt dolgoztunk. Ezen az LP-n [Original Rags, Pannonton JL 111] hallható Székely Aladár örökbecsű Pension Rag-jének első ismert hangfelvétele. Az új CD a remélhetőleg még nagyon sokáig tartó együttműködés újabb darabja.

A Bohém Ragtime Jazz Band: Hungarian Rag című CD-je (Tandem Records-Hungarian Society for Jazz Research TR-HSJR 2004) borítószövege (1994)