2020-02-23    
Név:
Jelszó:
  
Regisztráció
Fórumaink
Olvasói levelek (5)
Kiadja:
Magyar Jazzkutatási Társaság
1023 Budapest, Lukács utca 4.
Főszerkesztő:
Simon Géza Gábor
06-30/736-3358

Alapítva: 1995. január

2011 mérleg és közhasznúsági jelentés:
2011_merleg_khjel.pdf

A Magyar Jazzkutatási Társaság a jogszabály adta lehetőségekkel élő támogatói jövedelemadójuk egy százalékát utaltatták át egyszámlánkra. Az összeget jelen kiadvány költségeihez használtuk fel. Köszönetet mondunk mindazoknak, akik bennünket és ezzel lapunkat támogatásra érdemesítették.

1996-02-01 • Libisch Károly
YOCHK'O DUNAKESZIN

Az 1938-as születésû Seffer József, azaz külhoniul Yochk'o (Jeff) Seffer(yoch'ko:etno) neve egyáltalán nem, vagy alig ismert a honi zenekedvelõk elõtt. S ezen nincs is mit csodálkozni, hiszen a szaxofonokon, billentyûs hangszereken és különleges fúvóshangszereken játszó muzsikus az elmúlt 30 évben nem sûrûn tisztelte meg jelenlétével a magyar koncertéletet! Párizsi otthonából inkább a nyugat-európai és amerikai pódiumok felé tekintgetett, s mintegy 28 albumával sem az itthoni lemezboltok kínálatát javította. Pedig Seffer gyakran magyar hangvételû muzsikája különleges élményben részesítheti értõ hallgatóit.

Seffer egy miskolci dzsezz-nagyzenekarban [dzsessz- vagy jazz-…] "fújta a magáét", mielõtt tizenévesként, 1956 õszén elhagyta az országot. A váltás, a zenésszé érés folyamatának elsõ maradandó nyomai viszont csak 1969 tájáról maradtak meg: egy válogatáslemezen trióját a késõbbi legendás progresszív bít/rak [beat/rock] együttes, a MAGMA vezetõje, Christian Vander dobos játéka egészíti ki. Elsõ saját zenekara (PERCEPTION: 1971-73 között 3 album) mûködése mellett betársul a MAGMÁba (1971.: 1,5 album). François Cahen zongoristával közösen 1973-ban megalapítja a Zaot (az 1976-os kilépéséig 4 nagylemez), illetve az Amerikában élõ Jinda György (Georg Jinda, ma Special EFX) dobossal a SPEED LIMITet (2 album). 1976-ban készíti elsõ, zenekar nélküli lemezét Magyar ló - Concert-solo {Magyar ló - Szólóhangverseny} címen, ahol a magyar nyelvû cím nem elírás! Seffer ugyanis tudatosan felvállalta a magyar zeneiség és a zeneszerzõ Bartók Béla szellemi örökségét: sok esetben címfordítás nélküli magyar album- és számcímekkel, továbbá a hallható magyar zenével olykor szinte sokkolta az anglomán, illetve nacionálfrancia zenei környezetet (néhány cím példaként: Páva, Ima, Cifra, Lárma, Mancika, Béla bácsi emlékére, Õs-gyökér, Bunkós, Palócz-énekek stb.). Újabb korszakát a NEFFESH-MUSIC nevû zenekara fémjelezte (3 nagylemez). Itt a dzsezzt és dzsezzrakot játszó zenekar alapfelállásába már egy vonósnógyes(!) is beletartozott.

Seffer 1980-ban állt elõ a Chromophonie {Színhangzás} nevû tervezettel (3 album, ebbõl egy nem jelent végül meg!), mellyel kísérletet tett a mûzene (komolyzene) és a dzsezz határainak elmosására, kitágítására. 1980-tól saját nevén (azaz nem zenekarnévvel), illetve más zenészekkel közösen jelentette meg albumait, majd 1993-ban megszületett a MESTARI nevû, négytagú formáció. Yochk'o Seffer ma az egyik párizsi konzervatóriumban zeneszerzést és hangszerelést tanít. Hobbija a szobrászkodás: leginkább hangot adó szerkentyûket, hangszereket készít, mint például a képen is látható malabar, ami egy porszívóból készült. Magyarországra 1996 elején a Jazzoktatási és Kutatási Alapítvány (JOKA) meghívására, lemezkészítés céljából érkezett. A Dunakeszin készülõ albumának felvételéhez, illetve azt kiegészítendõen adott egy majd másfélórás szólókoncertet 1996. január 26-án, villanyzongorán és fúvóshangszereken.

Nem sûrûn fordul elõ kis hazánkban, hogy egy fúvóshangszeres-zenész szólóestet adjon. Hogy Seffer vállalkozni mert rá, az - a már több évtizedes rutin mellett - a mûsorban elhangzó magyar népzenék és magyar eredetû témák közismertségének (például: Székely himnusz), illetve érzelmi erõteljességének is köszönhetõ. A számok - a zongorásrész, illetve a szalagról bejátszott kortárszenei darab kivételével - nehezen voltak mûfajilag besorolhatóak. S bár a rögtönzõrészek fordulatai, felépítése a dzsezzbõl ismerõsnek tûnhetett az odafigyelõknek, mégis: alapjában mûfajfelettiség volt az uralkodó a mûsorban, ami a muzsikus elõéletének ismeretében senkinek sem lehetett meglepõ. Persze a ritmusrészleg zenészeinek a hiánya némelyeknek egy kissé elvonttá tette a produkciót.

A tervek szerint a felvételek még az év elsõ felében megjelennek majd. S talán e készülõ lemez hatására a Yochk'o Seffer név sem fog a magyar közönségnek oly' idegenül hangzani!