2020-08-09    
Név:
Jelszó:
  
Regisztráció
Fórumaink
Olvasói levelek (5)
Kiadja:
Magyar Jazzkutatási Társaság
1023 Budapest, Lukács utca 4.
Főszerkesztő:
Simon Géza Gábor
06-30/736-3358

Alapítva: 1995. január

2011 mérleg és közhasznúsági jelentés:
2011_merleg_khjel.pdf

A Magyar Jazzkutatási Társaság a jogszabály adta lehetőségekkel élő támogatói jövedelemadójuk egy százalékát utaltatták át egyszámlánkra. Az összeget jelen kiadvány költségeihez használtuk fel. Köszönetet mondunk mindazoknak, akik bennünket és ezzel lapunkat támogatásra érdemesítették.

1995-10-22 • Simon Géza Gábor
Jazz CD leltár 1995

JAZZ CD LELTÁR 1995
Egy év a magyar jazz CD kiadásban

A december elejéig forgalomba került hazai jazz CD-k minden eddiginél nagyobb kínálatra mutatnak. Az érdeklődők 16 cég 36 CD-jéről hallgathatják meg a magyarországi jazz pillanatnyi állapotát. A sokközpontúvá vált lemezkiadásban a zenészek/zenekarok vagy/és mások által működtetett egy vagy kétlemezes minikiadók éppúgy hallatják hangjukat mint a multinacionális óriások.

A lemezkiadás egyharmada, pontosan 12 korong az idén alaposan belelendült kiadó, a JAZZ OKTATÁSI ÉS KUTATÁSI ALAPÍTVÁNY (JOKA) rendkívül változatos, stílusokban, ismert és teljesen ismeretlen nevekben egyaránt bővelkedő PANNON JAZZ márkanevű sorozatában jelent meg. Az eredetileg csak előfizetéses, sorszámozott, hatlemezes CD sorozat a szponzorokkal való kellemes találkozás eredményeképpen bővülhetett tucatnyi kiadványra. Az Akadimpex, az ATEC Magyarország, a VTCD Videoton és még vagy húsz vállalkozás, valamint a szekszárdi önkormányzat igen jól felismerte azt a lehetőséget, amelyet a nivós sorozatban való egyszeri, többszöri vagy állandó megjelenés jelent a cég, illetve a város imázsának. Az is aligha véletlen, hogy a márka egy előkészítés alatt levő, pár héten belül megjelenő, magyar jazztörténeti kiadványához a Nemzeti Kulturális Alap nyújtott támogatást.

A JOKA Pannon Jazz lemezeire felfigyelt szinte valamennyi hazai rádió és tv adó és a lemezek hanganyaga rendszeresen hallható a különböző adókon, sokszor már a megjelenés napján vagy az éppen az azokban a napokban forgatott tv filmek kísérőzenéjeként. Az eddig megjelent 12 CD stílusskálája a swinges modern jazztől napjaink etnojazzéig igen széles spektrumot ölel fel. E téren a hagyományosabb modern jazzstílusokat Deseő Csaba Magic Violinja (PJ 1001), a Szekszárd Jazz Quartet Live In Szekszárdja (PJ 1007), a Trio Acoustic Autumn Leaves Live In Dabasa (PJ 1011), Bürger Miklós That's All [Barátom Bürger]je (PJ 1012), a modernebb zenéket Lajos Dudas/Philipp van Endert Maydance-e (PJ 1003), a George Vukán & His Korg: Live In Tata (PJ 1004), a Balázs Elemér: Fly Bird (PJ 1008), az etnobefolyásoltságú jazzmuzsikákat a Binder Károly/Theo Jörgensmann: In Budapest (PJ 1002), az AT Ensemble: Quant je suis mis au retour...(PJ 1005), a Grencsó Kollektíva: Revival (PJ 1006), a Juxoli Featuring Howard Johnson, Michel Barbier & Lajos Dudas (PJ 1009) képviseli. A sorozat samplere, a Mercy, Mercy, Mercy (PJ 1010) az 1993-as Első Magyar Jazzkutatási Találkozó eddig kiadatlan rockjazzes (Deseő & Deseő Band, Malecz Attila Bop Art Orchestra, Soundport) és blues (Mama Killed A Chicken, PMD Blues Band) felvételeiből nyújt válogatást.

A Pannon Jazz lemezek különlegessége, hogy jelentős részük vidéki (Dabas, Szekszárd, Tata) jazzkoncerteken és ugyan studióban, de quasi live körülmények között kerültek rögzítésre Budapesten és Dunakeszin. A márka lemezei abban is különböznek más kiadványoktól, hogy nem példányszámorientáltak. A kiadó célja a hangfelvételek elkészítése, azok bemutatása az érdeklődőknek, a szakembereknek, a szakintézmé-nyeknek. Figyelemreméltó, hogy a Pannon Jazz teljesen pályakezdő zenésznek (Fritz József, 17 esztendős), pályakezdő együttesnek (Trio Acoustic, átlagéletkor nem egészen 20 év) és korábban lehetőséghez nem jutott idősebb muzsikusoknak (például Bürger Miklós, 58 esztendős) egyaránt részrehajlás nélkül kíván lehetőséget nyújtani.

Ugyanakkor elindult az egészséges együttműködés a külföldön élő magyar jazzmuzsikusokkal is, amelyről eddig a két Dudás Lajos CD tanúskodik. Továbbiak (Gárdonyi László, Seffer József [Yochk'o] és mások) előkészületben.

A CD-k példányszáma 300 és 500 között mozog. Ez egyébként az a realitásokat figyelembe vevő példányszám, amennyiben ma Magyarországon egy nem agyonreklá-mozott jazzlemezt el lehet adni. Az első Dudás lemez például már novemberben elfogyott. Utángyártás az elképzelések szerint nem lesz. Ezzel is növelni kívánják az egyes kiadványok értékét. Valamennyi Pannon Jazz CD kézzel sorszámozott. Ahogy egy forgalmazási szakember megjegyezte: ezek olyanok mint a számozott rézkarcok vagy minikönyvek.

A kiadványok mennyiségét tekintve a BOUVARD & PÉCUCHET a következő márka, amely a VTCD MEDIAval és a MAGYAR RÁDIÓval összefogva 4 CD-t és az azokból válogatott mini-CD samplert (VBP034) bocsátotta forgalomba. Három CD-n [László Attila Band: Only One (VBP030), Fusio Quartet: Life Rhythm (VBP032), ESP Group Featuring László Dés: Waiting (VBP033)] divatosabb, fúziósabb zenéket hallhatunk a megcélzott világpiaci kívánalmaknak megfelelően. Az Oláh Kálmán Sextet Featuring Dezső "Ablakos" Lakatos: Night Silence (VBP031) az igényesebb zenék kedvelőit szólítja meg. Nagy kár, hogy a lemezek borítóin ezúttal jónéhány hiba maradt, bosszantván a közreműködő zenészt, a kiadót és a vevőt egyaránt. Még nagyobb kár, hogy a jobb sorsra érdemes zenészek nem kaptak jobb hangfelvételi lehetőséget. Hangról hangra ugyanez a zene sokkal de sokkal jobban is szólhatna... Kiváncsian várjuk, hogy a Bouvard & Pécuchet és társai 1-2 év alatt milyen eladási számokat tudnak a mai magyarországi viszonyok között illetve a rendelkezésre álló exportlehetőségek kihasználásával produkálni.

A TANDEM RECORDS hosszabb, erőgyűjtő szünet után végre ismét jelentkezett. A Sza-Ma-Ba Trio: Anima korongján (TR1006CD) az együttesvezető Szabó Sándor, a gitár ihletett mestere mellett nem kisebb közreműködők vannak mint Major Balázs, az egyik legvirtuózabb hazai ütős és Bagi László gitáros. A vendégek között találjuk Grencsó István szaxofonost, aki öt számban játszik, valamint Lantos Zoltán hegedűst, Bakondi András gitárost és Sípos Csaba bőgőst, akik egy-egy nótában jeleskednek. A különösen hosszú játékidejű CD-k kedvelőinek érdemes megjegyezniük, hogy 75:50-nel ez az év leghosszabb hazai jazz CD-je.

A szakma már a hír hallatára is felszisszent: megjelenik Kovács Gyula egyik kedvenc tanítványa, Major Balázs szólódoblemeze, a Határok közötti végtelen (TR1007CD). Akárcsak a Sza-Ma-Ba Trionál, itt is nagy szerepe van a rendkívül igényes zenét magas technikai színvonallal párosító hangmérnöki munkának, ami a mesterhangmérnök Kishonti Istvánnak köszönhető.

Az ADYTON ebben az esztendőben két lemezt adott ki. A Dresch Dudás Mihály Quartett: ...Folyondár...-ját (007) ez év májusában a Közgáz Jazzklubban vették fel. A lemez mintegy másfél perccel rövidebb a Sza-Ma Ba korongnál, ennek majdnem fele a címadó szám hossza. Különlegessége még a CD-nek, hogy Wayne Shorter "Footprints"-e is szerepel rajta. Ez Dresch első megjelent felvétele egy standardből. A label másik lemezén a Magyarországon élő svájci szaxofonos hölgy, Claudia Raths vezette Project Urbana Suite Upon A Scare-crow-ja hallható (008) a hatvanas évek modernizált jazz & lyric elképzelései nyomán. A szvitben három fiatal magyar zenész működik közre.

Binder Károly BINDER MUSIC MANUFACTORYja 1995-ben igencsak sajnálatosan csak egyetlen koronghoz talált támogatót. A Binder-Sanesi: Oriens & Occidens az elmúlt évi rendkívül sikeres Hegyek mosolya folytatása. Felvételei Szekszárdon és Baján, a két régi/új jazzközpontban készültek.

A Vukán György nevével fémjelzett CAE a Dentimpexszel együttműködve ebben az esztendőben a zongorista-zeneszerző Atlanta, Georgia című, a jövő évben bemutatásra kerülő kétfelvonásos operájának jazztrióra hangszerelt változatát igen pompás előadásban jelentette meg. Ez az első magyar dupla jazz CD (CAE CD 007).

A KECSKEMÉTI JAZZ ALAPÍTVÁNY az elmúlt néhány esztendőben az egyik legfontosabb, de mindenképpen a legjobban működő hazai jazzszervezetté nőtte ki magát. Immár tizedik kiadványuk a 4th Unicum Bohém Ragtime & Jazz Fesztivál '95. Kecskemét, március 22-24 (KJA-BCD2010), amelyen számos hazai és külföldi, köztük amerikai, tradicionális formáció.hallható).

A BUDAPEST RAGTIME BAND ALAPÍTVÁNY 1995-ben csak egy CD-vel örvendeztette meg a ragtime, a jazz és a showzene híveit. Az idei Funny Christmas már magán viseli a zenekar főszponzorának nevét, hiszen a zenekar időközben Dreher Budapest Ragtime Bandre változtatta a nevét. A fő támogató mellett négy nemzetközileg is jegyzett cég kellett ahhoz, hogy ebből a vidám, mindenki által jól emészthető zenéből többezres példányszámú lehessen már az első kiadás is.

A BENCOLOR idén jelentkezett először a piacon. A Benkó Sándor vezette Benkó Dixieland Band immár követte a nemzetközi és a hazai gyakorlatot és átvette saját lemezei, kazettái, videói kiadását. Első két CD-je közül a Flying on Sledge (BEN-CD 5401) a legendássá vált csodálatos hangminőségű 1974-es bécsi audiofil anyag első teljes kiadása, mondhatnánk, hogy végre! A második CD, a Benkó Dixieland Band & The Star Guests (BEN-CD 5403) a Kenny Ball, Acker Bilk és Huub Janssen közreműködésével készült friss koncertfelvételeit adja, sajnos összehasonlíthatatlanul rosszabb hangminőségben mint a bécsi felvétel.

A vadiúj márka, a HTSART olyan nagy nevekkel lépett a jazzlemezpiaci sorompóba, mint Babos Gyula, Kőszegi Imre, Pege Aladár és Tomsits Rudolf. A Take 4 egy három évre tervezett háromlemezes sorozat első hírnöke (H4034437).

A PCD Multimédia Kft. első CD-je a már régesrég lemezekre érett Pleszkán Frigyes Fingerprints (PCD CD001) című anyagával tette le névjegyét a piacon. Ennek a mindkét fél számára ujjgyakorlatot jelentő CD-nek egy öt éves szerződés az alapja, amely remélhetőleg valamennyi közreműködőnek minden tekintetben hasznos lesz.

A BELVÁROSI ZENE MK Dániel Annah CD-jén, a Swing Rhythm Revivalon (DA 9501) sajnálatos módon zeneileg is hallható, hogy nem sokat hallgatott tapasztaltabb emberekre és bizony a borító adathalmazhiánya is sok kívánnivalót hagy maga után.

A multik közül a SONY magyarországi részlege a jól bevált/bejáratott COLUMBIA márkanév alatt jelentette meg az In Line with Dave Samuels című CD-t (48155-2), amely a gépkocsizó háttérzenehallgatók nagy örömére azonos műsorral kazettán is megjelent. A nálunk is jólismert marimbás/vibrafonos Samuels szerepeltetése egy nagy álom megvalósulását jelenti az együttesnek.

A magyar POLYgRAM más multikhoz hasonlóan a népszerűbb, a jazz népszerű peremén vagy a jazzszel éppenhogy határos területet célozta meg Gyenes Béla, alias Jinnee Az ismeretlen ismerős című CD-jével (527375-2). A kíváló szaxofonos a nagy, pénzcsináló amerikai példaképek nyomán igen jó popos lemezt készített, csakhát kvalitásai alapján a jazzrajongók azért ennél többet várnának el tőle. Nyilván azonban üzlet az üzlet.

A magyar BMG-ARIOLA jazz(es) sztárjai a popjazz, a showjazz, a filmzenés jazz irányából közelítik meg a jazzt. Az egykori állammonopolista cég utódjától második lemezével hozzájuk szerződőtt Tea már lemezének címével (Show Time, 74321298182) is erre a kapcsolatra utal. St.Martin, alias Szentmártoni Imre szerződtetése pedig kétségkívül a cég sikeres húzásai közé tartozik. Második CD-je (1995, 74321320052) annyira jazz, mint a 30-as és 40-es évek hot dance-t játszó swing big bandjei zenéje. E két lemez után is kérdéses viszont, hogy a tisztább jazzt magyar előadókkal kedvelő rajongók is fognak-e valaha valamit kapni ettől a márkától, vagy igényesebb igényeiket más kiadók fogják-e kielégíteni? (Az általuk képviselt [?] Gárdonyi László CD-jét igazán behozhatnák már...)

A GONG az évvégi hajrában A Mende-Sülysáp Blues. Best of Berki Tamás (sic!) című koronggal két korábbi (1983, 1990) nagysikerű LP némileg rövidített változatának újrakiadásával jelentkezett a piacon (HCD 37810).

Magyar Narancs

SIMON GÉZA GÁBOR