2020-11-25    
Név:
Jelszó:
  
Regisztráció
Fórumaink
Olvasói levelek (5)
Kiadja:
Magyar Jazzkutatási Társaság
1023 Budapest, Lukács utca 4.
Főszerkesztő:
Simon Géza Gábor
06-30/736-3358

Alapítva: 1995. január

2011 mérleg és közhasznúsági jelentés:
2011_merleg_khjel.pdf

A Magyar Jazzkutatási Társaság a jogszabály adta lehetőségekkel élő támogatói jövedelemadójuk egy százalékát utaltatták át egyszámlánkra. Az összeget jelen kiadvány költségeihez használtuk fel. Köszönetet mondunk mindazoknak, akik bennünket és ezzel lapunkat támogatásra érdemesítették.

2005-08-14 • Flór Gábor
A Zsámbék Jazz Open zárónapja

2005. július 29.
Zsámbék - Zsámbék Jazz Open
Swing Ladies Hungary, Váczi Eszter Kvartett, Csepregi Gyula Hip Bop

Hatodik éve, hogy népszerû rendezvénysorozat zajlik Maloschik Róbert szervezésében a Zsámbéki templom oldalában. Szép környezetben, szabadtéren, a fõként magyar jazzmuzsikusokat, -zenekarokat szerepeltetõ koncertek kiemelkedõ eseményei a széles kínálatú nyári fesztivál-dömpingnek.

A Zsámbék Jazz Open elnevezésû koncertsorozat utolsó estéjén három zenekar lépett föl.
Az elsõ a Swing Ladies Hungary, Jaszna Jovicsevics szaxofonossal, és Behumi Dóra énekessel. A SLH Magyarország egyetlen nõi bigbandje, és az utóbbi idõben szinte minden magyarországi fesztiválon találkozhattunk a nevükkel. Nem véletlenül, hiszen azon kívül, hogy kuriózumról van szó (igen ritkán láthat az ember ekkora létszámú nõi zenekart, jazzt játszani meg pláne), a hölgyek kitûnõen is muzsikálnak. A ritmusszekció kiemelkedõ "szelete" a zenekarnak, Idrányi Eszter visszafogott zongorajátéka, Idrányi Ildikó stabil tempója, Flór Noémi dallamos, pontos bõgõzése professzionális alapot biztosítanak a fúvóskórusnak és a szólistáknak. (Kiváló triót is alkotnak egyébként, amirõl a bigband hosszabb megmozdulásain is meggyõzõdhet a hallgatóság néhány szám erejéig.) Idrányi Eszter hangszerelései is különlegesek, eredetiek (minden koncerten zajos sikert is aratnak).

A vendégmûvész szaxofonos, Jaszna Jovicevic invenciózus játéka igen kellemes színfoltja volt az estének. Modern stílusát még eredetibbé teszik a futamok közül elõ-elõkacsintó balkáni dallamok. A másik szólistát, Behumi Dórát szándékosan nem akarom vendégmûvésznek nevezni, mert remélem, hosszabb távú kapcsolatnak néznek elébe a zenekarral. Mind stílusa, mind habitusa tökéletesen illik a zenéhez. Hangja egyéni, elõadásmódja érzékeny, "érzi a stílust", akár régi swingrõl, akár Blood Sweat and Tears-klasszikusról, akár Idrányi Eszter egyáltalán nem könnyû saját számairól van szó. Mindemellett kiemelkedõ fuvolajátékával is emelte az est fényét.

Swing Ladies Hungary
Swing Ladies Hungary

Az õket követõ Váczi Eszter Kvartett egészen más világot képvisel, smooth jazznek szokták ezt nevezni, azt hiszem. Ezzel a zenével sajnos ugyanaz a bajom, mint pl. Sadéval (egyébként a koncerten hallottak alapján az illetõ hölgynek nagy tisztelõje lehet Váczi Eszter): az elsõ két-három számig még akár tetszene is (ha nem sejteném, hogy végig ilyen lesz), de utána erõt vesz rajtam a mérhetetlen unalom, és szinte elepedek, hogy legalább egy kicsit tempósabb darabot halljak, egy kicsit nagyobbat odacsapjon a dobos (Kovács Zsolt), vagy "elengedje a kezét" a basszusgitáros (Gátos Bálint). De ez csak vágykép maradt.

A zenekar még a nagyon gyors számokat is képes volt úgy elõadni, mintha lassúak lettek volna. Jól esett volna egy fúvós hangszer is, leginkább trombita vagy szaxofon, színesíthette volna a szólókat, élénkebbé tehette volna a zenét.
Váczi Eszter hangja, énekstílusa egyébként kellemes, különösen a mostanában oly divatos, különbözõ tévé- rádiócsatornák és mûsorok által egyedül üdvözítõnek és követendõnek titulált, Amerikából importált, agyonfrazírozott, ordítós énekesek közül tûnik ki erõsen. Szerencsére van egyénisége, amit még nem nyomott el semmilyen üzletpolitika. Ha ezt az egyéniségét le bírná szakítani Sadéról (Norah Jonesról?), akkor igen kiváló énekes lenne.

A zenekar korrekt ritmusszekciója tette a dolgát, sajnos ebben a stílusban nem kell agyondolgozniuk magukat (sok ilyen formációban a lemezeken ki is váltják õket valami digitális "zenésszel", csak nem mindig vallják be). Ellenben a zongorista, Gátos Iván játéka nagyon kellemes meglepetés volt. Igen ízléses, dallamos, ötletes szólókat hallhattunk tõle, fordulatai eredetiek voltak. Minden egyes szólója remek volt, kerek egész.

Váczi Eszter Kvartett
Váczi Eszter Kvartett

A következõ formáció a Csepregi Hip-Bop különös nevet viselte. Csepregi Gyula állandóan kísérletezik. Új zenekarában a be-bop-ot "házasította össze" a hip-hoppal. Az ötlet persze annyira nem új, hallhattunk már külföldön is, itthon is ilyesmit, legfeljebb nem adtak neki ilyen jól hangzó nevet, meg a zenekarok esetleg egy kisebb idõtartamra, egy-két szám erejéig léptek erre az útra, Csepregi Gyula viszont az egész formációt erre építette. A megvalósítást Tóth Gyula (gitár), Horváth Plutó József (bõgõ, basszusgitár), Rátonyi Róbert (zongora) és Dörnyei Gábor (dob) segítette.

Ez a kísérlet hallhatóan jól sikerült. A zenekar ízlésesen vegyítette a két stílust, mindenbõl pont annyit merítettek, amennyit kellett. A társaság kétharmada már jól összeszokott, hiszen Csepregi, Rátonyi és Tóth már hosszú ideje játszanak együtt különbözõ formációkban és a Stúdió 11-ben, de Horváth Plutó József és Dörnyei Gábor sem lógott ki a csapatból.

Csepregi Gyula be-bop-közeli játékát (mert azért nem teljesen be-bopról van itt szó, hiszen a mûvész igazi mai stílusban játszik, nem a mára már tradicionálisnak számító Parker-félében, hanem hallhatóan hatott rá a hard-bop, a cool, vagy akár a jazzrock, mindebbõl jó ízléssel emelte ki és építette be az "értékes" részeket muzsikájába) illesztette rá a keményen popos alapra. A dallam és a ritmus között igen jól alkotott hidat Tóth Gyula gitárjátéka és Rátonyi Róbert zongorázása.

Horváth Plutó Józsefet többször láthatjuk-hallhatjuk basszusgitáron, mint bõgõn játszani, ezen az estén is inkább a kisebbik mélyhangszert vártam volna, és mégis a nagyobbikat választotta. Elõször fura volt a hip-hopos dobalapon megszólaló bõgõ, de aztán ráéreztem az ízére, és egészen megtetszett, hiszen sokkal különlegesebbé tette a hangzást. Sajnos, a rövid idõre átvett basszusgitár hangszínét nem sikerült igazán élvezhetõvé tenni, pedig a látvány szerint biztosan jókat játszott Plutó, de ahol én álltam, ott leginkább csak csattogás és zörgés hallatszott, remélem a felvétel jobban sikerült (mert természetesen az egész estét, mint ahogy a többi koncertet is, a Magyar Rádió rögzítette, és az õsz folyamán sugározza is). Érdekes módon ami a legjobban tetszett nekem a játszott darabok közül, az pont egy Gershwin-feldolgozás volt, és bár Gershwint nem éppen be-bop-mûveirõl ismerjük, de a jazz egy szabad mûfaj, végül is lehet bop bármibõl. Hip-hop meg pláne...

Jól sikerült záróest volt ez, egy jól sikerült koncertsorozat befejezése. A közönség is hallhatóan jól érezte magát, a legtöbben dudorászva indultak hazafelé. Jazzt dudorászva… Aki egyszer volt a Zsámbék Jazz Openen, valószínûleg a következõt sem hagyja ki. Remélem, lesz.

Csepregi Hip-Bop
Csepregi Hip-Bop


Első megjelenés a Café Momus Internetes komolyzenei Napilapban