2020-11-30    
Név:
Jelszó:
  
Regisztráció
Fórumaink
Olvasói levelek (5)
Kiadja:
Magyar Jazzkutatási Társaság
1023 Budapest, Lukács utca 4.
Főszerkesztő:
Simon Géza Gábor
06-30/736-3358

Alapítva: 1995. január

2011 mérleg és közhasznúsági jelentés:
2011_merleg_khjel.pdf

A Magyar Jazzkutatási Társaság a jogszabály adta lehetőségekkel élő támogatói jövedelemadójuk egy százalékát utaltatták át egyszámlánkra. Az összeget jelen kiadvány költségeihez használtuk fel. Köszönetet mondunk mindazoknak, akik bennünket és ezzel lapunkat támogatásra érdemesítették.

2006-06-20 • Bicskei Zoltán
A 60 ÉVES AVIGNONI FESZTIVÁL
A 20 ÉVES JEL SZÍNHÁZI MUNKÁSSÁGÁT ÜNNEPLŐ NAGY JÓZSEF JEGYÉBEN

A magyar színház és zene az Avignoni Fesztivál középpontjában

Az első szó, amire az internet-látogató ráakad a jubileumi avignoni fesztivál honlapján az Nagy József, ezt követi Kanizsa. Mint azt a tavaszi Európai Bizottság nagydíjának torinói átadásán rögzítették, egyedül Nagy József volt az, (ebben még a jelen lévő Nobel-díjas Harold Pinter sem volt kivétel), aki köszönőbeszédében nem magáról, hanem szülővárosáról, a művészetét ihlető szellemiségéről és művész-barátairól beszélt. A Délvidék szellemi hatása, megnyilatkozásai többféleképpen uralják az idei Avignoni fesztivált, amelynek Nagy József az idei társrendezője. Két Nagy József ősbemutató is lesz az idei, július 6 és 27 között tartandó fesztiválon. A fesztiválnyitó francia-japán koprodukcióban készült előadása az Asobu /japánul: Játék/, amely a Hommage a Henry Michaux alcímet viseli. Az ismert francia író nemcsak költészetében, de kalligrafikus rajzaiban is erősen kötődött Japán művészetéhez. Az író japáni útját A barbárok Ázsiában című kötetben rögzítette, amelyet ebben a darabban is továbbképzelt és az avignoni püspöki palota udvarának óriássszínterére adaptált Nagy József. Michaux utazását továbbélve "az Asobu egy metafizikus utazás, amely Kanizsáról, Nagy szülővárosából, a Tizsa partól indul, a Tisza lassú hullámain utazva, onnan visszaintve". Mint a darab további ismertetőjében elhangzik: "a pillanat, a költészet, a képzelet szövevénye" lesz ez a japán bhutto táncosokat is magában foglaló mű, amelynek Nagy állandó munkatársa, a neves orosz művész Vladimir Taraszov szerezte muzsikáját. A nyolctagú élőzenekar tagja, a zentai Mezei Szilárd is. Az Asobu szereplői: Guillaume Bertrand, Bicskei István, Damien Fournier, Peter Gemza, Mathilde Lapostolle, Cécile Loyer, Nasser Martin-Gousset, Nagy József, Kathleen Reynolds, Szakonyi Györk, Ikuyo Kuroda (Compagnie Batik), Mineko Saito (compagnie Idevian Crew), Ikko Tamura, Pijin Neji, Shioya Tomoshi, Yusuke Okuyama (compagnie Butô Dairakudakan).

A pódiumon jelen lévő muzsikusok: Vladimir Taraszov-dob, ütőhangszerek, Vjacseszlav Gajvoronszkij-trombita, Szkirmantasz Sasznauszkas-harsona, Szelevényi Ákos-fúvóshangszerek, Liudas Mokunasz-fúvóshangszerek, Mezei Szilárd-brácsa, Andrej Kondakov-zongora, Vladimir Volkov-nagybőgő. Koreográfus-asszisztens: Mariko Aoyama, fény: Rémi Nicolas és Christian Halkin, díszlet: Jacqueline Bosson, jelmez: Yasco Otomo. A színdarab -- Nagy szándéka szerint -- az utolsó sokszereplős /24 tagú előadógárda/ nagyprodukciója lesz, a továbbiakban a kamaraformák bensőséges letisztult világát szeretné továbbfolytatni. Az előadást Nagy a Párizsban nemrég elhunyt nagy magyar mecénás-szervező, Erdős Tamás emlékének ajánlotta.

A másik Nagy bemutató, amelyet különlegessége miatt máris a fesztivál legnagyobb újításának és érdekesebb előadásának kiáltottak ki, a kanizsai agyagból eredezteti ihletét és témáját. Az előadást részben Magyarkanizsán készítették elő. Nagy József képzőművészi oldalát kiemelve, a világhírű katalán keramikussal, festőművésszel Miguel Barcellóval közösen adja elő a Paso doble c. játékot. Az egész estés előadás egy óriási agyagfal előtt /és benne!/, az agyag folyamatos megmunkálásával történik, rendkívül egyedi, ősi vonásokat is felmutatva a teremtett és teremtő anyag körül.

A fesztiválon, Nagy meghívására természetesen több, immár színháztörténeti alkotó műve is jelen lesz, köztük is kiemelkednek a világhírű rendezők Peter Brook, Anatolij Vasziljev, Zingaro, Jan Lauwers, Thierry Bae darabjai.

Nagy József kérésére első ízben emelték ki Avignonban a zenét.

A Gymnase du lycée Saint-Joseph-ban Jazz koncertek Magyarországról és máshonnan címmel emelik ki a világhírű és zömében magyar művészeket magában foglaló Nagy József válogatta koncertsorozatot. A rendezvények középpontjában, a Nagy József egyik mesterének is tekintett Szabados György áll. A nyolcvanas évek végén az egyetlen /szerves, magyar zenei anyanyelvre épülő/ kortárs magyar opera, az akkor nagy figyelmet kiváltó Kormányzó halála c. Nagy-Szabados-Kodolányi darabban dolgoztak együtt, a Nyugaton a kortárs zene "elfelejtett nagyságának" is címjelzett Szabadossal. Szabados szólóban és Vladimir Taraszovval duóban is fellép Avignonban. Az eddig Franciaországban élő és dolgozó, szintén a magyar zenei anyanyelvre építő Szelevényi Ákos a kortárs zene kiemelkedő művészével Joëlle Léandre-val játszik közösen, ennek a koncert vendége Mezei Szilárd. A tavaly ősszel Magyarkanizsán látott felállást is láthatja az avignoni közönség: a Dresch kvartett vendége a nagy fekete szaxofonos/énekes Archie Shepp és zongoristája Tom McLung. Az egykori Újvidéki Jazz Napoknak volt többszöri vendége a neves angol énekes/trombitás Phil Minton aki egy új francia felfedezettel, a zongorista Sophie Agnellel kettesben muzsikál.

Nagy képzőművészeti kapcsolódásait több kiállítás is jelzi, ezek közül 3 az ő munkásságát mutatja be: Nagy grafikáinak tárlatát két fotókiállítása kíséri. Az egyik fényképkiállítás a kispiaci romos tanyák metafizikussá nagyított világához kapcsolódik. Ez a témavilág és helyszín Nagy fotóművészetének vissza-visszatérő motívuma, míg a másik fényképkiállításban oroszországi útjának egyik színházi tematikáját dolgozza föl. A külföldi médiák kiemelik, manapság rendkívül ritka eset, hogy valakinek ilyen sok műfaj felé létezzen alkotó kapcsolata, mint Nagynak. A színházi, zeneművészeti és fotóművészeti vonatkozások mellett Nagy Avignonban bemutatja alkotóművészetének irodalmi érintettségét is, amit elsősorban szülővárosának költészete és ezen belül is Tolnai Ottó művészete képvisel. Valérie Dréville előadásában Tolnai a Miguel Barceló emberét /Miguel Barceló árnyéka/, c. még közöletlen, (a festő/keramikus által inspirált) szövegét hallhatják a fesztivál keretében. Nagy József filmes munkásságát a legújabb, a Les Poissons Volants, Arte TV France és a Unité Spectacles megrendelésére készített ön-portré, az Utolsó tájkép bemutatója jelzi, amelyet legnagyobbrészt Magyarkanizsán forgatott szerzője. A film operatőrjei Nagy József, Iván Attila, Gemza Péter, Thierry Thibaudeau és Valéry Gaillard voltak, zenéjét szerezte: Vladimir Taraszov, vágó: Nelly Quettier, rendező Nagy József.

Nagy József 20 éves JEL színházi munkásságának jubileumát ünnepli az idén Debrecen is, ahol a Csokonai Színház szervezésében Jel fesztivál címmel, egy rendezvénysorozatot szerveznek szeptember 18 és 23 között Nagy József tiszteletére. A hét nap alatt három Nagy József darabot, több, szellemiségében rokon színházi előadást, a Nagyhoz kapcsolódó muzsikusok koncertjeit, filmeket, beszélgetéseket láthat a közönség. Novemberben a budapesti Bárka Színház nemzetközi fesztiválján is kiemelik a Nagy jubileumot előadásokkal, az Éden vendégszereplésével, filmekkel, beszélgetésekkel, az Országos Színháztörténeti Múzeum- és Intézet a fesztivál alatt Nagy művészetéről szakmai rendezvényt tervez Nagy művészetéről. A belgrádi BITEF és BEMUS az Utolsó tájkép belgrádi vendégszereplésével tiszteleg Nagy munkássága előtt. Magyarkanizsán pedig elkezdődött az új Nagy József Regionális Kreatív Központ építése....