2017-09-22    
Név:
Jelszó:
  
Regisztráció
Fórumaink
Olvasói levelek (5)
Kiadja:
Magyar Jazzkutatási Társaság
1023 Budapest, Lukács utca 4.
Főszerkesztő:
Simon Géza Gábor
06-30/736-3358

Alapítva: 1995. január

2011 mérleg és közhasznúsági jelentés:
2011_merleg_khjel.pdf

A Magyar Jazzkutatási Társaság a jogszabály adta lehetőségekkel élő támogatói jövedelemadójuk egy százalékát utaltatták át egyszámlánkra. Az összeget jelen kiadvány költségeihez használtuk fel. Köszönetet mondunk mindazoknak, akik bennünket és ezzel lapunkat támogatásra érdemesítették.

2011-09-22 • Simon Géza Gábor
Ki kicsoda a magyar jazztörténetben
Az ismeretlenek
II. rész: Auer Vera

Ki kicsoda a magyar jazztörténetben
Az ismeretlenek - II. rész:
Auer Vera

Auer Vera tangóharmonikás-vibrafonos nagyapja a Veszprémben született, az orosz hegedűiskolát megteremtő Auer Lipót (Leopold von Auer) volt. A hegedűs tanítványai közé tartozott többek között Mischa Elman, Jascha Heifetz, Nathan Milsten, George Boulanger. Emlékét őrzi többek között az 1990-ben a budapesti Zeneakadémia hallgatóiból alakult Auer Vonósnégyes.

AUER VERA 1919. április 20-án született Bécsben. Kezdetben klasszikus zenei zongorázást tanult, majd áttért a tangóharminkára. E hangszer elismert mestere volt, amikor 1948-ban Bécsben megalapította a „Vera Auer und ihre Solisten” elnevezésű együttesét, amelynek fő erőssége a magyar gitáros, Zoller Attila volt. Példaképül elsősorban az angol zongorista, George Shearing zongora-vibrafon-gitár-bőgő-dob összetételű kvintettjének muzsikája szolgált. 1950/51-ben ezzel a formációval számos jazz- és könnyűzenei felvételt készített az osztrák Harmona lemezmárka, valamint a nyugatnémet Tempo label.. A felvételek egy része az LP és a CD korszakban a nyugatnémet Black Jack, az osztrák Harmona Verlag, valamint a magyar Pannon Archiv és Pannon Jazz lemezmárkákon újrakiadásban is megjelent.

Zoller Attila találta fel azt a vibrafon pick up-ot, amelynek azután hosszú ideig csodájára jártak az együttes koncertjein., amelyeket többek között az Österreichische Radioverkehrs AG (RAVAG) is rendszeresen sugárzott. Az 1951-es „Wiener Jazzwettbewerb” combo kategóriájában Auer Vera együttese nyerte el a közönségdíjat. Ugyanbben az évben a törökországon turnén Friedrich Guldával is játszotttak.

1952-ben rövid ideig a combo tagja volt a magyar nagymamától származó zongorista-basszustrombitás Joe Zawinul, valamint a burgenlandi papával büszkélkedő swing sztárhegedűs, Toni Sticker is. Utóbbi rendszeresen játszotta Liszt Ferenc „Magyar rapszódiá”-it.

1954-ben Auer Vera a jazzmuzsikusok számára szinte holt térré vált Ausztriából Nyugat-Németországba költözött és többek között Donald Byrd, Lucky Thompson és Art Taylor partnere lett. Az 1956-os frankfurti „Deutsches Jazzfestival”-on Jean-Louis Chautemps francia tenorszaxofonos is játszott a Vera Auer-Combo-ban. Az elkészült négy koncertfelvétel a mai napig a a Hessischer Rundfunk archívumában kiadatlanul pihen.

Zoller Attila 1959-ben lépett először amerikai földre, ahol a Lenox School of Jazz-ben végbizonyítványát John Lewis, a Modern Jazz Quartet vezetője írta alá.

Auer Vera 1959-ben az amerikai Brian Boucher felesége lett és a pár 1960-ban az óceán túlpartjára költözött. Ugyanabban az évben Zoller ösztönzésére Auer Vera is a Lenox School of Jazz növendéke lett, ahol John Lewis, Gunther Schuller és George Russell tanítványa volt. Vibrafonosként itt többek között J.J. Johnson és Don Ellis, valamint Don Heckman, Jim Hall és Gunther Schuller társaságában lépett fel. Az elkészült felvételek, ellentétben Zoller előző évi hangfelvételeivel, a mai napig nem kerültek publikálásra.

1977-ben a Honey Dew lemezmárkánál készítette Auer Vera a „Positive Vibes” című LP-t, amely izmos árakon időnként még ma is feltűnik egy-egy antikváriumban. A lemezmárka 21 LP-jén igazi világsztárok szerepeltek, de, mint az a vadkapitalista lemezvilágban lenni szokott, a márka nem le(he)tett ismert és elismert a nagyon is szűk piacon. Vera Auer LP-jének közreműködői közül ki kell emelnünk Hugh Brodie-t (Hugh Brody)-t, akinek a jelek szerint ez volt az első lemezfelvétele. Brodie ma már neves, elismert szaxofonos, akinek saját neve alatt is több lemeze jelent meg.

Végül mind Auer, mind Zoller Amerikában telepedtek le, de igazi sikereiket az öreg kontinensen aratták.

Auer Vera későbbi partnere között szerepelt Zoller Attila kiemelkedően tehetséges gitáros tanítványa, Mitch Seidman, akinek 1995-től napjainkig számos Zoller kompozícióból készült lemezfelvétele jelent meg.

Auer Vera 1996. augusztus 2-án hunyt el az amerikai Vermont állambeli Newsane-ben.

Brian Boucher az Auer Verával való házasságkötés után Zoller Attila jó barátja lett és 1998. április 30-ára ő szervezte meg a New York manhatteni városrészében található St. Peters Lutheran Church-ben a Zoller emlékkoncertet, amelyen Attila legrégebbi zenészbarátja, számos lemezfelvételének közreműködője, a zongorista Don Friedman volt a zenekarvezető.

A hegedűművész Auer Lipót másik unokája az oroszországi Szentpétervárott Mischa Ounskowsky néven, egy cári hajóstiszt fiaként született 1905-ben. A szovjet hatalomátvétel után Leopold Auer révén került az Egyesült Államokba, ahol a New York City's Ethical Culture School-on zongora- és hegedű-tanulmányokat folytatott. Ezután felvette az anyai nagyapja családi nevét és Mischa Auer néven amerikai filmszínészként lett világhírűvé.

A hat nyelven: oroszul, angolul, olaszul, franciául, németül és spanyolul beszélő filmszínész több mint félszáz amerikai, olasz és francia filmben játszott, többek között Leopold Stokowski, Gábor Zsazsa, Tony Curtis, Marlene Dietrich, Brigitte Bardot partnereként. Magyarországon ismertebb filmjei: „Válassz egy sztárt” („Pick a Star”, 1937), „Asszonylázadás”(„Destry Rides Again”, 1939), „New Orleans angyala” („The Flame of New Orleans”, 1941) és mindenekelőtt a DVD-n is kapható „Így élni jó” („You can't take it with you”, 1938). 1967-ben Rómában hunyt el.

A család manapság legismertebb és legelismertebb tagja az unokaöccs, Ligeti György zeneszerző, aki 2006-ban Bécsben hunyt el. Itthon is jólismert a zeneszerző New York-ban élő jazzmuzsikus fia, Lukas Ligeti.

Bibliográfia

  • Ludwig Seel (szerk.): Deutsches Jazz-Festival Frankfurt 1953-1992. Bestandverzeichnis 11. Hessischer Rundfunk, Frankfurt am Main, 1994.
  • Simon Géza Gábor: Zoller Attala pályakezdése 1958-ig. In: Simon Géza Gábor (szerk.): Fejezetek a magyar jazz történetéből 1961-ig, p.231-242. CD melléklettel. Magyar Jazzkutatási Társaság, 2001. ISBN 963-00-5225-3.
  • Simon Géza Gábor: Mindhalálig gitár. Zoller Attila élete és művészete. Bio-diszkográfia. CD melléklettel. Jazz Oktatási és Kutatási Alapítvány, Budapest, 2002. ISBN 963 204 716 8.
  • Simon Géza Gábor: Immens gut. Attila Zoller. Sein Leben und seine Kunst. Bio-Diskographie. Mit CD-Beilage. (Originalausgabe: Géza Gábor Simon: Mindhalálig gitár. Zoller Attila élete és művészete. Bio-diszkográfia. Budapest, 2003. Erweiterte und verbesserte deutsche Ausgabe). Jazz Oktatási és Kutatási Alapítvány/Stiftung für Jazz-Bildung und Forschung, Budapest, 2003. ISBN 963 206 928 5.
  • Simon Géza Gábor: Magyar jazzdiszkográfia 1905-2000/Hungarian Jazz Discography 1905-2000. Jazz Oktatási és Kutatási Alapítvány/Foundation for Jazz Education and Research in Hungary, Budapest, 2005. ISBN 963 219 002 5
  • Jürgen Wölfer: Jazz in Deutschland. Das Lexikon. Alle Musiker und Plattenfirmen von 1920 bis heute. Hannibal, 2008. ISBN 978-3-85445-274-4
  • Heinz Protzer: Attila Zoller. Sein Leben – Seine Zeit – Seine Musik. Mit einer Diskographie von Dr. Michael Frohne. Selbstverlag, Deutschland, 2009. ISBN: 978-3-00-026568-6.
  • Simon Géza Gábor: Guitar Forever. Attila Zoller Discography. Ferdinandus Productions, Budapest, 2011. október. Limitált példányszámú, sorszámozott kiadvány.

A Magyarországon megjelent kötetek, valamint a Pannon Archiv és Pannon Jazz CD-k megrendelhetők: info@pannonjazz.hu

Simon Géza Gábor